13.4.2011

Annick Goutal - tunteista tuoksuiksi


Olen ollut Annick Goutalin hajuvesien suuri fani jo kaksitoista vuotta. Asuin tuolloin Amerikassa, ja tavaratalot Neimann Marcus ja Saks Fift Avenue myivät ko. merkkiä. Muistan jopa hetken, kun ensi kerran haistoin Eau de Charlotten hurmaavaa tuoksua. Esittelijätyttö kysyi, haluaisinko suihkauksen näytepullosta ranteeseen. Minähän halusin.


Se oli rakkautta ensi nuuhkaisulla. Annick Goutalin tuoksuja on vaikea määritellä; ne ovat sensuelleja, vietteleviä, hurmaavia, originellejä, aivan erilaisia kuin muut. Ken niihin rakastuu, ei enää voi käyttää muita hajuvesiä. Niistä tulee osa persoonallisuutta.
Annick Goutalista piti tulla pianisti. Hän harjoitteli uutterasti vuosikaudet, mutta kapinoi alkamalla mallin työt. 1977 hän tapasi hajuvesien tekijän Henri Sorsanan, jonka oppilaana harjoitteli useita vuosia.  

Annic osoittautui harvinaiseksi lahjakkuudeksi, taitavaksi ”nenäksi”, ja lopulta oma pieni parfymeria avautui 1981 Pariisiin Rue de Bellechasselle.




Asiakasjoukko kasvoi vähä vähältä ja maine levisi. 1985 Annick Goutal Parfums yhdistyi Taittinger Groupiin, mikä tunnetaan shamppanjastaan ja Baccarat-kristalleistaan.

Taittinger Group auttoi Annickin yritystä maailmalle: valloitus alkoi USA:sta, jossa tuoksut olivat jättimenestys. Myyntioikeus oli juuri edellä mainituilla tavarataloilla.
Seuraavaksi suunnattiin Aasian ja Euroopan markkinoille 1996 hyvällä menestyksellä.
Vuonna 1999 Annick Goutal kuoli, vain 53-vuotiaana, kahdenkymmenenviisi lumoavaa tuoksua luoneena. Hänen tyttärensä Camille Goutal ja Isabelle Doyen jatkavat äitinsä työtä ja ovat myös kehittäneet monta menestyksellistä tuoksua.





Annick Goutalin brändin filosofia kiteytetään näin:
« Annick Goutal is a High Perfumery House, guided by the values of its creator and characterized by its remarkable sophistication and the excellent quality of its raw materials. Annick Goutal's secret lies in its talent for transforming emotions into fragrances. Each unique creation represents a moment of happiness, a treasured emotion, or a powerful memory connected to a significant event or even a loved one. It is the age-old quest for eternity. The Annick Goutal house has established itself over the years as the brand favored by those who prefer the authentic to the ostentatious and craftsmanship to mass production. « 

Camille Goutal: “In the imaginary of the perfumery, there is a part of eroticism and sensuality. Certain customers do not use fragrance, but only perfumed body creams, a gesture which corresponds more to them. This is linked to their life, their story, and I am here to help them to find their perfume and listen to their sense. At the age of 40, you are sensual when you feel loved. That is worth all the beauty creams… This self-confidence is then perceived by the others.”


Camille Goutal

                                                
Ensimmäinen parfyymini oli Eau De Charlotte, jota käytin kaksi pulloa peräjälkeen. Pienen harharetken jälkeen hankin Vanilla Exquisen, ja nyt on toinen pullo Petit Cherieä kulumassa hyvää vauhtia. Suomesta ei Goutalia saa, ja se onkin hyvin vähän tunnettu Pohjoismaissa. Onneksi annicgoutal.com toimittaa myös Suomeen.

Enää en taida tehdä harharetkiä muihin hajuvesiin. Nyt tiedätte ja tunnette oman suosikkini, ja ehkä nuuhkaisette tilaisuuden tullen Annickin sensuellia tuoksumaailmaa.

Tuoksuihin saa myös vartalonhoitotuotteita...
                               


annickgoutal.com

Pictures by Google
© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.