17.2.2013

Nettikauppakokemuksia

Muutaman vuoden aikana on tullut kokeiltua nettikauppaa jos toistakin! Niin mukavaa kuin kaupungilla kierteleminen olisikin, minulla ei ole aikaa ja intoa lähteä työpäivän jälkeen kaupungille, eikä juuri viikonloppunakaan. Netitse hahmotan hyvin mitä tarvitsen ja eikä ainakaan tule ostettua kiireessä. Jos tuntee kokonsa eri merkeissä, ostos menee harvoin vikaan. Netistä ostaminen on helppoa ja kiireetöntä. Kaupungilla kiertely on tosi mukavaa, mutta ei väsyneenä, kipeänä tai kiireisenä.

Tässä postauksessa kerron vähän kokemuksiani. Korostan, että nämä ovat omiani, toisilla saattaa olla parempia, toisilla huonompia kokemuksia. Nettikaupat, joista olen tilannut, ovat aika tavalla "tavallisia", eli varsinaisista luksusmerkkien kaupoista minulla on rajattu kokemus. Olen tehnyt tilaukseni myös tunnetuista kaupoista, joten tilaus rahoineen on ollut hyvissä käsissä.

Palautusmahdollisuuksista kannattaa ottaa selvää. Aina - vaikkapa lähettää asiakaspalveluun sähköpostia, jos jokin jää epäselväksi. Esimerkiksi Espritillä, Zalandolla, InWearilla, H&M:llä, Cosilla, Brandosilla, Tiger of Swedenillä, By Malene Birgerillä, Guessillä, Burberryllä ja Net A Porterilla on maksuton ja helppo palautus. Joissakin kaupoissa palautukseen täytyy tilata kuriiri, DHL, UPS tai muu.  Palautuksen tilaaminen on helppoa, pitää vain viitsiä etsiä kuljetusliikkeen numero, tehdä hakupyyntö netissä tai soittaa paikanpäälle.

Olen tilannut myös mm. sellaisista kaupoista kuin Perfectly Basics (Alankomaat), Hobbs, LK Bennett, Country Attire, Gap, Dune (Englanti), Lexington, Tintin Style, Hunkydory (Ruotsi), ja toimitus niistä on sujunut ongelmitta. Mutta - jos tuotteen haluaa palauttaa, palautus pitää näihin itse maksaa. Tämä on tietenkin kurjaa, sillä esim. Englantiin on varsin korkeat postimaksut. Olen palauttanut ainoastaan Country Attireen kumpparit ja Hobbsille paidan, hyvin meni. Nopein rahojen palautus oli ehdottomasti Hunkydorylla: rahat olivat kortilla melkein saman tien, kun ilmoitus tuotteen saapumisesta oli tullut. Mangon palautukset on mahdollista viedä kauppaan.

Monet tilaavat pakettinsa töihin. Minä en sitä voi tehdä, mutta olen jättänyt kuriirille kotioveen lapun, jossa valtuutan hänet jättämään pakettini tiettyyn paikkaan.

Joillakin sivuilla on aika puutteellinen asiakasneuvonta huonolla pölkkyenglannilla. Boomerangilta tilasin miehelleni paitoja. Paketin mukana ei tullut minkäänlaista lähetysluetteloa tai paperia, mihin selvitetään tuotteen sopimattomus. Laitoin asiakaspalveluun sähköpostia, ja odottelin muutaman päivän. Ei vastausta, joten laitoin toisen sähköpostin. Vastausmeilissä tuli mukana printattava kuriirikaavake, jonka kiinnitin paluupakettiin. Tein itse palautusluettelon. Nettikaupan sivut olivat todella epäselvät. Minkäänlaista viestiä en paitojen palautumisesta saanut, vaan piti itse kysyä ovatko ne perillä. Olivat.

Monella kaupalla on jo chattipalvelu. Kerran olen chatannut Country Attireen kenkien koosta, se oli varsin hauska kokemus, sekä hyödyllinen.

Palautusrahojen odottelu on todellakin luku sinänsä. Se vain pitää nettishoppailussa hyväksyä, että rahojen palautuminen saattaa kestää ja kestää. Koskaan en ole palautusrahoitta jäänyt, vaikka olen joutunut odottelemaan. Maksaminen on helpointa luottokortilla. Suojaukset isoissa kaupoissa ovat hyvät. Maksutapahtuma tarkistetaan luottokunnassa ennen hyväksymistä, joten pankkitunnukset on maksuvaiheessa hyvä olla esillä.

EU:n ulkopuolelta tilaamisessa ei ole muuta hankalaa kuin tullimaksut ja verot, jotka lisäävät hintaa. Ainakin minulla se vähentää halua tilata USAsta, niin mahtavia tuotteita kuin sieltä saisikin. Ainakin sellaiset kaupat kuin Saks Fift Avenue, Nordstrom ja Shopbop (jälkimmäisestä olen tilannut) lisäävät tullit ja verot tilaukseen kassalla, joten ei joudu näkemään sitä vaivaa, että joutuisi itse menemään tullipostiin maksamaan niitä. (Hyvät tiedot ulkomailta tilaamisesta löytyy tulli.fi -sivuilta.)Näin kerran, että Shopbopilta tilaamani Marc by Marc Jacobs-käsikoru olikin ruusukultainen, eikä kultainen. Shopbopista lähetettiin välittömästi uusi paketti perään, ja vaihdettiin kuriirilla, ja vasta sitten toimitettiin minulle. Hyvää palvelua!

Kaikissa paketeissa ei ole asiakkaalle jäävää postivirkailijan allekirjoittamaa palautuskuittia mukana, joten olen kehitellyt niitä itse. Pääasia, että lähettäjälle jää postin dokumentti palautuksesta. Tämä vaatii välillä vähän vaivaa, mutta sekin kuuluu nettikauppapelin henkeen. Postissahan häviää paketteja, sille ei voi mitään, ja se saattaa jonain päivänä osua omalle kohdalle. Toisaalta postin lähetyksiähän voi seurata, ja se on hyvä juttu se.

Kuvissa Gapin pidemmänmallinen raitaneule.


Olisi kiva kuulla teidän kokemuksianne ja vinkkejä nettikaupoista ostamisesta!

42 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen postaus ja oli mukava lueskella kokemuksiasi. Olen jonkin verran tilannut netistä mm. H&M, Ellos, Mango, Adidas, Spartoo, NAP, Outnet ja Luisaviaroma. Kolmen viimeisen kaupan toimitukset ovat olleet huomattavasti laadukkaampia kuin muiden paketteja myöten :) Tosin oma ongelmani kuriiri kuljetusten suhteen on se, että en mielelläni tilaile tuotteita töihin. Lapset sitten usein vastaanottavat tilauksiani. Adidaksen tilaus sujui tosi hyvin ja nopesti, siitä pisteet heille. Koskaan en ole mitään palauttanut, mutta tilailen kyllä tosi varovasti, oman koon ja maun tuntien. Joskus onkin hyviä juttuja mennyt ohi kun niin pitkään mietin ja harkitsen ostojani mutta ehkä hyvä niin :) Netti ostoksissa kun yleensä nopeus on valttia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin jätin postauksesta pois tuollaiset suuret kuin just Spartoo, Brandos jne, hyvin toimii kaikki. Varmaan just Outnetissä ei hirveän kauan pidä odotella, tai haluamansa tuotteen menettää! Kiitti Adidas-vinkistä, se on lempimerkkini urheiukamppeissa, pitääpä selailla sitä näin kevättä vasten!

      Poista
  2. Kiitos tästä ! Olen ollut hieman arka tilamaan ulkomaisista nettikaupoista juuri tuon palautuksen ja maksun palautuksen takia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nettikaupoilla on eroja, pääsääntöisesti kuitenkin näissä tunnetuissa kaupoissa homma toimii.

      Poista
  3. Paras kokemus tilauksista on se, kun tilasin Hermesiltä miehelle solmion. Keskiviikkona tilasin ennen puolta päivää ja ovella se oli perjantai-aamuna. Kymmenen pistettä nopeudesta.

    Cosin kanssa oli viimeksi pientä taistelua, kesti nimittäin minun mielestä suhteettoman kauan, ennenkuin palautus oli heillä tai lähinnä käsittelyssä. Olin lähettänyt paketin takaisin 23.1. ja kuitin mukaan oli 4.2. heillä, vasta 14.2. tuli ilmoitus palautuksen hyväksymisestä. Sekin vaati useita sähköposteja. Nyt lupasivat minulle ilmaiset postikulut seuraavaan tilaukseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipa toisaan nopea! Mulla on samanlainen kokemus Cosista, jouduin hätyyttelemään ja odotin palautusta kauan. En ole sen koommin tilannut sieltä. Tiger of Sweden ja InWear ovat myös varsin hitaita... Palautuksen hitauden takia ei tee mieli tilata uudelleen.

      Poista
  4. Gapilta olen tilannut useammat kerrat (loistavia lasten- ja nuortenvaatteita) ja tilaus on joka kerta ollut äärettömän nopea: 1,5 vuorokautta tilauksesta ja paketti on jo ovella (kerran tilasin myöhään sunnuntai-iltana, puolen yön aikaan ja tiistaina aamupäivällä paketti toimitettiin kotiin).

    Mulberryn tilaus on melko hidas, mutta hyvää jaksaa odottaa :)

    Zalandoon petyin täysin, tilaus kesti lähes kaksi viikkoa, vaikka luvattu aika oli 4-6 arkipäivää (oma tilaukseni kesti siis 12 arkipäivää).

    Footway oli nopea, mutta rahojen palautus kesti luvattoman kauan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Gap oli todella nopea, tilasin sieltä nyt eka kertaa. Ostin aikanaan Amerikasta chinoja ja shortseja, jotka olivat todella hyvälaatuisia. Olipa Zalando hidas, mä olen saanut oman tilaukseni luvattuun aikaan. Hih, hyvää tosiaan kannattaa odottaa = Mulberry!!

      Poista
  5. Minä myös olen ahkera verkkokauppojen käyttäjä. Kokemukset samoin melko identtisiä kanssasi! Minkään firman kanssa ei ole ollut ongelmaa, joskus ainoastaan hyvitysten saaminen on kestänyt poskettoman kauan, Tiger of Swedenillä tuo taisi kestää niin pitkään, että ihan hermostuin :)

    Mutta, verkkokaupoille iiiiiso plussa. Tykkään kovasti ja taitaa tätä nykyä suurin osa tulla sitä kautta. Ei vaan ole aikaa juosta kaupoilla, ja valikoima on huikeasti laajempi verkossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tigerin kanssa on kyllä täälläkin mennyt hermot... Totta, ei ole aikaa juosta kaupoilla, niin mukavaa kuin se välillä olisikin! Mulla tulee myös suuri osa ostoksista netitse.

      Poista
  6. Thomann toimii erinomaisesti, Pixmanian kanssa sai taistella. Tilaus hävisi postissa ja sain olla Belgiaan yhteydessä useampaan kertaan. Kolme viikkoa kesti, ennen kuin tuotteet tulivat. Axon Profil toimitti viallisia muistitikkuja ja melkoinen sähköpostivääntö oli heidänkin kanssaan. Lopulta palautimme kaikki sadat tikut ja saimme tilalle uudet, toista mallia olevat, prosessi kesti niin kauan, että piti jo hommata tikkuja muualta. Grouponin kautta olen tilannut ja huiveja piti odottaa kuukausikaupalla, muuten homma on toiminut oikein hyvin. Vaatteita en ole ostanut enkä osta, koska tykkään sovittaa ne ensin, samoin on kenkien laita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, sulle nyt sit tapahtui se verkkotilaajan painajainen: kadonnut lähetys! Onneksi asia selvisi kuitenkin.

      Poista
  7. Mulla on huonoja kokemuksia Brandoksesta. He eivät toimittaneet kaikkia tilaamiani kenkiä ja kun otin heihin yhteyttä, he pahoittelivat ja sain lahjakortin. Sitten muutaman viikon kuluttua tulikin karhukirje, ja kun olin heihin yhteydessä, alkoivat vaatia palautuskuittia. Olin aivan raivona!
    Spartoo ja Zalando ovat toimineet hyvin. Bootzilta tilasin neuleen, joka oli ihan törkeästi ylihinnoitu. Tilasin neuleen 20% alennettuun hintaan, mutta takissa oli kiinni hintalappu, jossa oli tätä "alehintaa" paljon edullisempi hinta. Palautin neuleen siksi, vaikka se muuten ihan hyvä olisikin ollut.
    Ehkä paras nettikauppa on ollut Stockmann, joka lähettää kaiken kauniisti pakattuna ja tavara on laadukasta.
    Ulkomailta tilaan joskus kosmetiikkaa BeautyBaysta ja lisäravinteita iHerbistä. Näissä ei ole ollut valittamista. Kotimainen Hyvinvoinnin tavaratalo on myös tosi nopea ja palvelu on erinomaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, ei kuulosta hyvältä sun Brandos-kokemuksesi!! Zalandoon olen minäkin ollut tyytyväinen, ja tykkään heidän valikoimistaan kenkäpuolella tosi paljon. Stocka on tietenkin loistava, ja monet muut kotimaiset nettikaupat samoin.

      Poista
  8. Kiva postaus, rohkaisee meitä vähän tillaavia kokeilemaan :). Olis kiva kuulla, mistä haet netin ohella inspiraatiota siis lähonnä, mitä lehtiä luet jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä vois tehdä oman postauksen, mutta luen lähinnä brittiläiset Ellen, Voguen ja InStylen, kotimaisista Evita, Olivia ja Gloria. Inspista myös nettikaupoista ja blogeista, joiltakin tyylisivuilta.

      Poista
  9. Postaustoive: kilojen kanssa pärjääminen. Minulle lähestyvä 4-0 on tuonut uuden öhöm, haasteen, kun entinen ruokavalio ei enää pidäkään kiloja kurissa. Onko vinkkejä, omia kokemuksia? terveisin entinen hoikkeliini, nykyinen normaalipainoinen, mutta pian tätä vauhtia tasapaksu matami

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä onko postaukseksi asti, en ole oikeastaan hirveesti ravitsemukseen perehtynyt. Mulla ovat kilot pysyneet kurissa, kun syön säännöllisesti: aamiainen, välipala, lämmin lounas, välipala, illallinen ja iltapala. Yritän syödä paljon vihanneksia, mutta kyllä syön paljon leipääkin. En ole kauhean perso makealle, en käytä paljon alkoholia. Yksi hyvä juttu oli proteiinin lisääminen: maitorahka, raejuusto ja turkkilainen jugurtti ovat herkkua, samoin jonkin verran syön kananmunia. En tiedä, onko tästä apua...? Mulla on aika fyysinen työ, joka kuluttaa.

      Poista
  10. Kiva tietää, että Jenkeistä tilattaessa voi maksaa kaikki kulut kerralla, ainakin joissain liikkeissä. Omaa intoani tilata sieltä on rajoittanut juurikin se, että tilaus pitäisi noutaa jostain tullipostista... olen kerran käynyt sellaisessa ja mulla meni hermot siihen odottamiseen ja tylyyn " palveluun ".

    Yleensä ulkomailta tilaamiset ovat sujuneet ongelmitta, mutta Zalandosta on vähän huonoja kokemuksia. Tosin plussaa sille siitä, että toimituskulut ovat nolla ja palautuskin ilmainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulliposti on kyllä vähän hermoja kysyvä kokemus... Varsinkin, jos palauttaa tuotteen, tullimaksuja joutuu odottelemaan puolikin vuotta, ei kiva!

      Poista
  11. Hyvää tietoa, kiitos! Verkkokaupoista itsekin joskus ostan, kaikkien merkkien koosta vaan ei ole tietoa, joidenkin xs-s koot ovat tosi isoja. Massimo Dutti ei taida edelleenkään toimittaa tänne, siellä olis kivannäköisiä ja kohtuuhintaisia. Jostain luin, että se on samaa konsernia kuin Zara.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on tosiaan, mutta kooltaan pienempi. Massimon laatukin vaihtelee suuresti, vaikka niin ihania vaatteita silläkin on. Vieraiden merkkien kohdalla tuo ostaminen on kyllä kieltämättä aikamoista hakuammuntaa!

      Poista
  12. Niin loistavia brändääjiä kun nuo ruotsalaiset ovatkin, niin olen ollut pettynyt heidän nettikauppapalveluun. Nettisivut ovat hienot ja paketitkin, mutta palautus ja viestintä on hankalaa. Vaikka tuotteessa oli laatuvirhe, niin palautuskuluille ei ollut mitään automaattiprosessia eikä edes pahoitteluja kuulunut. Näin Triwalla.

    Zalando oli tarpeettoman hidas, mutta Dermoshopilta tuli toimitus kotiovelle aivan älyttömän nopeasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta turiset. Boomerang ja Lexington saisivat parantaa roimasti palveluaan. Hunkydory oli nopea kuin elohopea, sitä voin suositella! Harmi, että Triwakin... Luulisi noiden palautusprosessien jo tässä vaiheessa olevan aika vakiot, mutta ei näköjään.

      Poista
  13. Itsellänikin on lähestulkoon pelkästään hyviä kokemuksia nettikaupoista ja tosiaan itsekin tilaan paljon, sillä en jaksa pyöriä kaupungilla etsimässä turhautuneena jotain, minkä näin netissä. :) Omia suosikkeja ovat Esprit, Brandos, H&M ja tietenkin Stockmann

    Zalando yllätti minutkin hitaudellaan, toimitus kesti pari viikkoa, mutta t-paidat olivat juuri sitä mitä etsinkin, joten jos ei aivan tulenpalava kiire ole, aion kyllä tilata sieltä toistekin. YOOXista tilasin muuutama vuosi sitten aivan ihastuttavan Vera Wangin mekon (alesta toki), toimitus oli nopea, muistaakseni kolmessa päivässä kuriiri toi mekkolaatikon kotiovelleni. Jos ei ihmeitä muutoksia ole Yooxin toiminnassa tapahtunut, niin voin kyllä sitäkin lämpimästi suositella. Sieltä voi tosiaan tehdä löytöjä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yoox on varmaan ensimmäisiä, joista olen tilannut, Ashin avokkaat! Jännä, miten samasta kaupasta ihmisillä on eri kokemuksia, mulla Zalandon kanssa on mennyt mallikkaasti. Eniten arvostan kuitenkin palautushässäkitä, kun niiden pitäisi sujua ongelmitta.

      Yllä mainitsemasi ovat toimineet tosi hyvin!

      Poista
  14. Tilaan tosi paljon eri nettikaupoista ja olen ollut ihan tyytyväinen tähän asti. Yksi parhaista on mielestäni Gant, nopea toimitus,kauniisti pakattuna. Kallein kokemukseni taitaa olla Atrium. PJ:n Long Bear takki oli loppuunmyyty täällä Ruotsissa ja halusin sen välttämättä. DHL toimitti sen kotiovelle todella nopeasti, mutta hymy hyytyi, kun kuriiri pyysi allekirjoittamaaan tulli-ja vero laskun....todella arvokas hankinta! /Ella

    VastaaPoista
  15. Mangosta en tilaisia mitään, jos Manog ei ole lähellä. Postitse tuotteiden palautus on TODELLA KALLISTA, esim. kengät ja 2 toppia 18 euroa. En voi suositella!

    VastaaPoista
  16. Osaatko kertoa tuosta Country Attiren postituksesta? Sai viestin, että Royal maililla lähtenyt tänää matkaan kengät, mutta tuoka Itella ne Suomessa kotiovelle vai joku muu firma? En luultavasti ole kotona paketin saapuessa, joten siinä tapauksessa postin kanssa olisi helpointa asioida.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos Royal Mail on Englannin päässä, se on Itella Suomen päässä. Saat kaiketi kotiin lapun, että paketti on yritetty toimittaa kotiin, mutta jos et ole kotona, se odottaa lähipostissasi. :)

      Poista
  17. Hei !
    Oletko tilannut Footway kenkäkaupasta netissä?

    Jos olet, niin millainen kokemus se oli. Olivatko kengät OK hinta/laatusuhteeltaan ja jos palautit, sujuiko se ongelmitta. Zalandosta olen kuullut niin kauhean huonoa puskaradiosta, että jätin tilauksen mutta luettuani netin viestiketjun, peruin sen saman tien. Moni, erittäin moni oli menettänyt rahansa kokonaan.
    Ystävällisin tiedusteluin,
    Sirpa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tilasin PrimeBootsit Footwaylta, ja ne tulivat parissa päivässä. En ole palauttanut sinne. Mulla ei ole Zalandosta mitään huonoa sanottavaa, ja olen tilannut sieltä kaikista eniten, ja palauttanut myös. Jos vain pitää kuitit tallella, ja muistaa palautetaessa pyytää virkailijan nimmari kuittiin, en usko tulevan ongelmia. Myös Zalandon asiakaspalveluun olen ollut tyytyväinen. Tää on mun kokemus. Luulen,että nettikauppojen kanssa pelatessa pitää hyväksyä tietty maltti ja järjestelmällisyys. En usko,että rahojaan voi menettää, jos on tarkka ja palautttaa ohjeiden mukaan.

      Poista
    2. Onko footwayn tuotteet varmasti aitoja?

      Poista
  18. Spartoosta, Nellystä ja Zalandosta tulee itse pääasiassa tilattua ja noissa kaikissa on aina omalla kohdallani toiminut kaikki luotettavasti lähetyksistä palautuksiin. Täältä kannattaa muuten napata Spartoohon alennuskoodi: http://www.alennuskoodi.fm/tarjoukset/spartoo/

    VastaaPoista
  19. Mango-outletista tilasin ja nyt jouduin palauttamaan ja vaihtamaan. Edellisellä kerralla kaikki taisi sopia enkä joutunut palautusta pohtimaan. Postikulut yllättivät: 25 euroa, kääk, ja näitä ei ilmeisesti hyvitetä. Onko kokemuksia? En ajatellut, että ne noin paljon olisivat :/ Nyt odottelen vahvistusta, että paketti tullut perille ja etenkin hyvitystä palautetuista, sekä uutta - toivottavasti sopivaa - mekkoa takaisin päin.

    VastaaPoista
  20. Tilasin myös Mango Outletista, eikä palautusta voi tehdä mangon myymälään kuten tavallisesta Mangon ulkomaan nettikaupasta tilatessa. Outletin paketin palauttaminen maksoi n. 24 euroa, paketti painoi 1,5 kg. Enää en tilaa Outletista, siinä ei kun häviä vaan, kootkin ovat tosi isoja verrattaen suomen ja englannin kokoihin.

    VastaaPoista
  21. oletko koskaan tilannut mitään mangosta? onko se luotettava nettikauppa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen tilannut, sillä sehän on suuri ja tunnettu kauppa. Ainakin mulla toimi hyvin. Palautuksesta en osaa sanoa, sillä olen palauttanut liikkeeseen. Raha tuli viikossa takaisin.

      Poista
  22. edelliseen kysymykseen vielä lisäys,mistä näkee sen tilauksen jälkeen onko tuote tilattu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulle tulee sähköpostiin tilauksesta viesti. Myös maksu on mennyt kortiltasi varaukseen.

      Poista
  23. Onko kenelläkään kokemusta trendmos.com nettikaupasta? myy pääasiassa Michael Kors:in laukkuja, hyvännäköiset sivut ja vaikuttaa kunnolliselta, mutta olisi kiva tietää onko joku tilannut sieltä mitään. Osa tekstistä suomeksi, mutta suurin osa englanniksi.

    VastaaPoista

© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.