6.5.2013

Lauantain asua

Terveisiä hammaslääkäristä! Haljennut hammas sai väliaikaisen muovipaikan, ja tilasin ajan keraamisen paikan laittoon. Pelkäsin jo pahinta, että hammas pitää vetää pois ja korvata implantilla. Mutta ei onneksi. Hammaslääkäri arveli, että hampaiden pintojen kulumisesta johtuen taidan purra hampaita unissani,  ja suositteli kiskoja. Mitenköhän sellaiset suussa nukkuu...? Kokemuksia?



Lauantain rento asu Tony`s Delin illallisella koostui valkoisista Banana Republicin farkuista, Repeatin silkkipaidasta (saatu blogin kautta) ja InWearin bleiseristä, nilkkurit Ross. Korvikset ja rannekoru Susanne friis Björner.



DSC_0089

DSC_0098



Illalla on jumppaa tiedossa, viikonlopun herkuttelu tuntuu turvotuksena kropassa. Vaatteet kinnaavat inhasti. Työkaverin kanssa päätimme, että loppu toukokuu on sokeriton. Olen nyt viime aikoina sortuillut englanninlakuun, uutuussuklaaseen tummaan Tuplaan (maistakaa, järkyttävän hyvää!) ja juuston syömiseen. Allergiaväsymykset ovat olleet aika kovat, ja siitähän epätavallinen makeanhimoni on johtunut. Turvotusten ainakin toivon häviävän. En ole muuten koskaan ollut yli kolmea viikkoa täysin namitta - ja nyt pitäisi tehdä enkka! Kääk!



Mukavaa maanantaita kaikille!

22 kommenttia:

  1. Kaunis asu! Mä olin huhtikuun karkkilakossa, teki hyvää. Viime vuonna olin koko toukokuun herkkulakossa, ei siis mitään sokeripitoista. Alku oli hankalaa, mutta hyvin meni lopulta. Oletko Kismetin ystävä? Uutuus-Kismet, jossa Fazerinaa, on tajuttoman hyvää. Perinteisen Kismetin fani en ole ollenkaan. Tsemppiä sokerilakkoon.

    VastaaPoista
  2. Olen Kismetin ystävä!! No voi ei, pitikö sinun tuokin kertoa, hihi... Alku tosiaan hankalaa, namia tekee mieli koko ajan. Aika sissi olit, kun koko toukokuun lakkoilit!

    VastaaPoista
  3. Kylläpä alkoikin tehdä mieli valkoisia farkkuja. Pientä säätöä on kropassa toki ensin, ennenkuin tohdin..

    Sua pukee kyllä loistavasti!



    Purentakiskoihin tottuu tosi nopeasti. Yhden tiedän, jolle kiskoista tulee kuulemma niin voimakas yökkäysrefleksi, ettei voi pitää. Mutta mä olen vähän sitä mieltä, että aikuinen ihminen tottuu ihan mihin vaan, kun on motivaatio kunnossa. Kaikki kun elämässä ei ole pelkästään kivaa ja ihanaa.

    VastaaPoista
  4. Niin ihana paita!!! Upea upea väri ja hienosti laskeutuva kangas. Tuollainen tummahko harmaan sävy muuten pukee tosi hyvin sinua ja tuo omat värit esiin.

    VastaaPoista
  5. Kiskosta kommentoin, itse olen kisko suussa nukkunut jo melkein 10v.

    Aluksi se tuntuu kamalalta, niinkuin olisi tekohampaat omien päällä, mutta siihen tottuu ja siitä saa kyllä apua.

    Minulla on nyt toinen kisko menossa, parempi kuin entinen, ohjaa purentaa paremmin. Minulle on tehty oionta aikuisiällä ( vanhana:D) ja nyt suussa alhaalla ja ylhäällä retentiokiskot ja yöllä vielä purentakisko. Jee todellinen jokamiehen unelmavmo!

    Nukkunut olen hyvin, eikä purentalihakset ole todellakaan niin kipeät kun oli aikaisemmin. Suosittelen kiskoa lämpimästi!

    Mutta seuraavalla kiskon vaihtokerralla otan siihen kiskoon kuvia, muistaakseni silkkiä samettia blogin Petriinalla oli pääkalloja tai sellaista....

    Siihen voi kyllä varautua, että kuolaa voi irrota kisko suussa nukkuessa hieman enemmän...mutta mitä se haittaa, olen siitä kyllä muutamat riemukkaat naurun aiheet kotona saanut aikaan.

    Kiskoillaan t Pirka

    VastaaPoista
  6. En ole aiemmin kommentoinutkaan, mutta nyt täytyy lohduttaa, että kiskot suussa nukkuu ihan hyvin. Itse olen nukkunut ne suussa koko aikuisikäni, joten en edes muista muuta ;) Toki voi vaatia aluksi totuttelua, eikä se muottien otto mitään kivaa ole. Mutta mieluummin ehjät hampaat =) Ovat muuten yllättävän monella.

    VastaaPoista
  7. Kiitos kiltti nimetön kommentista! En ainakaan kuulemma kirskuta hampaitani, mutta kai niitä voi sitten äänettäkin kuluttaa. Kuulemma joka toinen on kirskuttelija, joten se on kyllä tosi yleistä. Joo ne muotit ovat kyllä aluksi varsinainen mönjä, mutta nopeasti onneksi kuivuvat!

    VastaaPoista
  8. Kelläpä ei olisi kropassa säätöä, mutta kun ne ovat niin nätit... ; ) Totta turiset, todellakaan kaikki elämässä ei ole pelkästään kivaa, ja näitä kremppoja tuntuu tulevan aina vaan enemmän. Kyllä varmaan täytyy ne hankkia sitten kun hammas on korjattu lopullisesti. : )

    VastaaPoista
  9. Kiitos! Paita on itseasiassa harmahtava liila, väri ei ole kuvassa ihan oikea.

    VastaaPoista
  10. Kiitos Pirka tosi piristävästä kommentista!! Pääkalloja kiskoon - ei voi olla totta! Varsinaiset Alexander MacQueen-meininki suussa! Sä olet reipas, kun olet aikuisena lähtenyt oikomishoitoihin, tulevat purenta- ja ulkonäköjutut kerralla sitten kuntoon. Olen varma, että kiskoihin tottuu nopeasti, ja sitten niistä tulee ihan vallan rutiinia vaan. Vaihdetaan sit tyynyliinaa useammin, jos tulee kuolattua! : D

    VastaaPoista
  11. Hei Marjukka,



    Tuo paita on tosi kaunis sekä väriltään että malliltaan. Valkoiset farkut ovat tosi kivat, itse tosin vierastan niitä siksi, että tuskin saisin niitä pysymään valkoisina kovinkaan kauaa:-) Niinpä ihailen niitä aina toisten päällä.



    Minullakin on purentakisko, ollut kohta kymmenisen vuotta. Olen ihan mahdoton narskuttaja, herään siihen välillä itsekin. Kiskon ansiosta minulla on sentään hampaat jäljellä, ilman kiskoa olisi purrut ne jo olemattomiksi. Itse narskutustahan kisko ei poista - ainakaan minulla - mutta suojaa se sentään hampaita kulumiselta. Aluksi kisko tuntui suussa mahdottoman isolta, mutta siihen tottui jo muutaman yön jälkeen. Kannattaa hankkia.

    VastaaPoista
  12. Kiitos, minustakin valkoiset farkut ovat tosi raikkaat ja kauniit. En tiedä tosin, uskallanko laittaa töihin. No, toisaalta, pesukone on olemassa sitä varten.



    Mulla ei ollut ennen tätä päivää aavistustakaan, että narskutan - kukaan hammaslääkäri ei ole aikaisemmin siitä huomauttanut. Olin ihan että what, minäkö narskutan...? Onko sulla sitten päänsärkyä narskuttelusta tms?

    VastaaPoista
  13. Enää ei ole kovin pahoja päänsärkyjä, ehkä kisko auttaa siihenkin. Ihan kokonaan en ole säryistä eroon päässyt, sillä joinakin aamuina herään siihen, että koko niskan ja takaraivon alue tuntuu aralta... Taidan siis elää tätä elämääni kirjaimellisesti hammasta purren:-) Päiväelämässä en tietoisella tasolla tunne olevani normaalia stressaantuneempi, mutta ehkä sitten unimaailmassa alitajunta tekee töitä, ja puran tiedostamatonta stressiä narskuttelemalla, en tiedä.

    VastaaPoista
  14. Huh, onneksi sulla on kiskot! Mistäs sen tosiaan tietää, miten alitajuisesti stressiä puramme. Mulla on harvoin pää kipeä, mutta leuat ovat joskus jotenkin jumisen tuntuiset. Purraan hammasta vaan ja eletään eteenpäin!

    VastaaPoista
  15. Oletko Marjukka törmännyt lehtijuttuihin huonosti imeytyvistä ja pilkkoutuvista hiilihydraateista (FODMAP-hiilarit)? Vaikka monipuolisesti syönkin, niin olen pidemmän aikaa vältellyt tai syönyt vähäisemmässä määrin juurikin näitä FODMAP-hiilareiksi kutsuttuja, jotka eivät yksinkertaisesti tuntuneet minulle lainkaan sopivan. Nämä kiusankappalehiilarit löytyivät yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta on mielenkiintoista, että nyt ne on tutkijapiireissä laitettu yhden ison sateenvarjon alle. Suosittelen lämpimästi tutustumaan näistä hiilareista kertoviin juttuihin : )

    VastaaPoista
  16. Joo, olen tietoinen. Mulla, jos normaalisti noudatan ruokavaliotani, ei ole yleensä mitään vatsavaivoja. Hyvä, jos sinulle on ollut siitä apua!

    VastaaPoista
  17. Juurikin sama täällä - kun en suuremmin poikkea kurssista, niin hyvin menee. Mutta satunnainen herkuttelu ja varsinkin kun se tapahtuu ihanassa seurassa on kyllä niin nautinnollista : )

    VastaaPoista
  18. Katriina Järvelä7.5.2013 klo 7.00.00

    Moi Marjukka! Hammaslääkärinä ja itse myös narskuttelijana voin lämpimästi suositella purentakiskoa! Iän myötä hampaat tulevat vaan lohkeilemaan enemmän, jos niitä ei suojaa öisin. Kisko hillitsee narskuttelua/hampaiden liiallista puremista yhteen sekä suojaa niitä kulumiselta. Hyviä tuloksia on saatu lisäksi magnesiumin ja B-vitamiinin säännöllisellä käytöllä sekä kasvolihasjumpalla. Hyvä, että laitat keraamisen täytteen, se on paras!

    VastaaPoista
  19. Kiitti asiantuntijan mielipiteestä! Tokihan se on kiskot hankittava, en toskaan halua hampaideni murenevan... Kiva kuulla, että hammas korjaantuu keraamisella paikalla!

    VastaaPoista
  20. Kiva yhdistelmä!

    Mä olen kerran ollut 10 viikkoa karkkilakossa. Mies ei uskonut sitä ja suostui lyömään vetoa ja lupasi maksaa puolet Vuittonin laukusta, jos pystyn siihen. Mihinpä ei nainen pystyisi käsilaukun takia. Joka kerran kun teki mieli karkkia, ajattelin vaan Vuittonia :) Mutta pakko myöntää, että tuskaa se teki.

    VastaaPoista
  21. Wautsi, aika hyvä diili! No mitäpä sitä ei tekisi. : ) Mä uskon, että oli vähän tuskaa...

    VastaaPoista
  22. Kiskojen tekemiseen meni mulla kauan aikaa,Eli näkyi hammaslääkärilaskussa.minulla oli usein leukaluut kipeät,sama vika on ollut tytölläni.meillä molemmilla on siis kiskot.omissa hampaissani oli jo paljon kulumisen jälkeä,että oli h-hetki saada kiskot.leukaluut eivät enää kipeät,harmittaa vain kun on alapuolen etuhampaissa sitä kulumista aavistuksen.ja ylähampaiden takana sellainen kulunut kolo tiukasta purennasta öisin.



    Jos ei muista pitää pitkään aikaan kiskoja,niin käytössä taas voivat tuntua ahtailta.hampaiden asento muuttuu siis.jos käyt hammaslääkärissä,muista ottaa kiskot mukaan,jos esim paikataan,niin hampaiden muoto voi muuttua ja kiskot taas sopivat suuhun.

    VastaaPoista

© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.