28.10.2013

Taito

Pikainen heippa tänne blogin puolelle, ennen kuin alan urakoida työhommia huomiseksi. Joka taakseen jättää, se totisesti edestään löytää. Toivottavasti ehdin nukkumaan ennen yhtätoista.

Päivän kuva on fiilistelysellainen, ihana multimediaviesti, jonka sain kännykkääni pari päivää sitten. Lattiakellon koristehan siinä syntyy isäni taitavissa käsissä. Kello on rokokoomallia, ja perinnevärikartalta on väritkin valittu: valkoista, beigeä ja ruskeaa.

Mitähän sitä itse osaisi? Mikä on oma taitoni? (En nyt laske musiikkia tähän mukaan, kun se menee työkuvioiden puolelle.) En osaa hoitaa puutarhaa, en ommella, en tehdä puutöitä, en juuri laittaa ruokaakaan kaksisesti... Vai pitäisiköhän miettiä niin päin, mitä osaa?

Ainakin minulla on hyvä tilannehuumori! Kai se on taito saada tyypit nauramaan ja lähteä viemään juttua niin, että se eskaloituu hysteerisen naurun puolelle. En osaa jutella tärkeänä vakavia, tekee mieli aina heittää jotain hassua huumoria väliin.

Ompelu...? Ja jos ei se neula pysy käsissä, niin sitten vain ruikutus pois ja opettelemaan.

Heitän pallon sinne: missä olet hyvä? Kerro meille!
Ai juu, arvatkaapa kuka lupasi opettaa minut ompelemaan sen hameen? No isä tietenkin!

28 kommenttia:

  1. Yllättäen olenkin hyvä trimmaamaan ison villakoiran turkin - sertejä alkoi tulla heti kun tartuin saksiin (ja fööniin ja trimmauskoneeseen). En olisi arvannut jos en olisi koiria tullut hankkineeksi että juttuni onkin saksia moniulotteinen olento tuomarin eteen arvostelukuntoon. Mitähän kykyjä sitä on löytymättä ja mitähän tarvitaan niiden löytämiseksi? Ommella en osaa... vai onkohan rima vaan liian matalalla? ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, mua nauratti tämä ihanan hyväntuulinen kommentti! Onnellisia ovat trimmaamasi villakoirat - ja niiden omistajat! No niinpä, kuule mitähän kykyjä sitä tosiaan on löytämättä! Haluaisin myös oppia tunnistamaan lintujen ääniä, olisiko se kevään agendalla?

      Poista
  2. Väreissä, asetelmissa ja sommittelussa. En osaa piirtää, enkä käsitöitä, mutta mielestäni minulla on silmä kauneudelle. Meikkisivellin pysyy kädessäni kyllä, vaikka maalisivellin ei. Teen myös varsin varteenotettavaa ruokaa, en mitään gourmeeta mutta hyvää kotiruokaa. Mies huomauttaa myös usein, että osaan motivoida muita ihmisiä antamaan parhaansa, entinen jalkapalloilija sanoo aina, että osaan syöttää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihania taitoja. Voisin sanoa samaa, että on värisilmää. Toisten motivointi on valtava taito!!!

      Poista
  3. Mä olen varmaan hyvä paperiaskartelussa (vaikka olen siihen asiaan nyt niin kyllästynyt). Aiheesta olen kirjoittanut pari kirjaakin ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, oletko?? Olen sanaton kunnioituksesta. Vitsit mitä kykyjä täällä paljastuukaan.

      Poista
  4. Hei Marjukka, minäkään en ole hortonomi, eikä ompelutaitonikaan ole kehuttava. Onneksi kaikkea ei tarvitsekaan osata. Mehän voimme käyttää ammattilaisia.
    Olipa kiva nähdä sinut, vihdoinkin, livenä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuin myös sinut, tosiaan vihdoinkin! Onneksi on ammattilaisia, viimeksi vuorautin ohuen palmikkopipon fleecellä ihanan ompelijani käsissä.

      Poista
  5. Osaan puhua melko monta eri kieltä sekä tarvittaessa avustaa (kokematonta) uroskoiraa astutuksessa :D. Lisäksi olen ystävien ja mieheni mielestä hyvä organisoimaan, en osaa sanoa, onko se joku taito. Ruokiani ja leipomuksiani on myös kehuttu. Kyllä minusta musiikki on myös taito, sitä ei kaikilla ole :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olethan sinäkin multimuusikko! No joo, onhan se musa taito, mutta myös ammattitaito. Joo hei sen osalta: olen hyvä laulamaan stemmoja biiseihin, sitä olen harrastanut teinistä asti, että kun kunntelen musaa ja laulan, niin sit niitä taustoja, hih!

      Eli koirankasvatustaitoja, jees!

      Poista
    2. Minä oon stemmoissa taas ihan avuton, kuorolaulutausta auttaisi varmaan. Oli pakko opetella soittamaan koulusoittimet, kun Sievissä jouduin musaopeksi; olin sen kunnan pätevin, kun edellinen jäi eläkkeelle.

      Poista
  6. Ei ole kai mikään erityistaito, mutta osaan virkata kauniin ja tasareunaisen pannulapun:) Virkkasin lappuja joskus monta. Tästä puuhasta hieman taas innostuin, kun lapsella on tällä hetkellä virkkausta koulussa. Osaan (ja tykkään) myös kattaa kauniisti. Tykkään näpertää lautasliinojen kanssa ja sovittaa ne astioihin ym.

    Kiva postaus.

    T. Maija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauniisti kattaminen on arjenkin ihanuutta! Virkkaaminen oli kivaa ja helppoa verrattuna ompeluun, vieläköhän sitä osaisi...

      Poista
  7. Nuo kädentaidot ovat valitettavasti katoava luonnonvara. Itse osaan ommella, mutta vanhuutta tullut vain laiskaksi. Uudessa kodissamme saamme kyllä ompelukoneen esille kodinhoitohuoneeseen, josko vaikka sitten innostuisi uudelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän sen koneen on hyvä olla esillä, muuten kynnys tulee suureksi ottaa se esiin!

      Poista
  8. Osaan käyttää värejä sekä suunnitella neulevaatteita ja virkata. Minulla on hyvä muodon taju. Yksi minun ystävä 1980-luvulla opiskeli iltalukiossa. Hän oli ammatiltaan postinjakaja ja halusi kouluttatua toiseen ammattiin. Kun hänellä oli matikan tunteja, jotka eivät niin helppoja olleet, hän ei antanut periksi, vaan sanoi:"Se on ihmisen keksimä asia, kyllä sen ihminen oppii." Minusta se oli viisaasti sanottu ja olen tuota lausetta itsekin silloin tällöin muistellut, kun joku tiukka oppimistilanne on tullut minulle. Niin että uskon kyllä, että kädentaitoja ja muutakin oppii :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, isoäitini samoi ihan samaa aikoinaan! Se on hyvä muistaa, jos tulee kiperä paikka. Ihminen oppii mitä vain, jos tahtoo.

      Poista
  9. Ihanaa! Meidänkin isi on aina ollut kätevä käsistään, myös käsitöissä. Muistan kun piti kutoa ala-asteella pipo koulussa ja olin luokan hitain. Sain jatkaa työtä kotona, mutten siltikään saanut sitä ilman isin apua tehtyä...

    Heitin sua aikamoisella haasteella ;)

    http://muotimielessa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos haasteesta, olipa upea! Haluan ajan kanssa tehdä tuon. Sulla oli hienot periaatteet, luin sen hartaasti läpi.

      Täällä imoittautuu kutoja nro 2. Meidän piti koulussa kutoa pitkä ja kapea kaulaliina, mulla tuli lyhyt ja leveä.

      Poista
  10. Kyllä sinä sen musiikin voit hyvinkin laskea taitoihisi - sitä taitoa nimittäin ei ole kaikille suotu - täällä nimittäin ei soinnut soi. Mutta osaan jotenkuten ommella, kutoa, virkata, piirtää, kirjoittaa ja omaan aika hyvät atk-taidot;) - missään en ole mestari, paitsi ajankäytön hallitsemattomuudessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musiikki on jotenkin mulle niin harjoiteltu asia, sitä on treenannut vuosia ja vuosia laulua, soittoa jne. No hyvä musiikkipedagogi olen. Sä olet monitoiminainen, taiteellinen sellainen!

      Poista
  11. Hmmm, siivoamisessa ja järjestelyssä...

    Ompelukoneella ompeleminenkin sujuu sen verran, että verhot ja vaatteiden pienet korjaukset onnistuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sit meitä on kaksi, siivoaminen kyllä sujuu!!

      Poista
  12. Hui, minä oikein jäin miettimään, että missähän olisinkaan hyvä.
    Hmm, koska musiikki ei ole minulle työ, niin eiköhän se ole se minun lahjakkuuteni.
    Joo ja 10-sormijärjestelmässä olen haka! :D :D Ruoanlaitossa ja leipomisessa taidan myös pärjätä ihan kohtalaisesti. Olen myös hyvä saumaamaan laattoja ja toimimaan "hanslankarina".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wau, siinä on taitoja, joita en ole itse kokeillut, nuo hanslankarihommmat.

      Poista
  13. Aivan mahtava kuva!
    Käsitöitä en tee, mutta kortteja osaan tehdä:) Ja minulla on hyvä värisilmä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, sitten ystäväsi saavat itsetehtyjä joulukortteja. Mä olen muuten hyvä tanssimaan polkkaa.

      Poista
    2. Oi polkaa onkin vähän haastavampi tanssi:)
      Juu niin saavat, lisäksi teen tilauksesta eri aiheisiin kuten synytmäpäiville jne. Tein elokuussa kolleegan tyttären hääkutsut, niitä olikin "muutama".

      Poista

© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.