13.1.2014

Kotijumppaa

Pitempään blogiani lukeneet tietävät, että tykkään harrastaa liikuntaa, mutta kotona ja ilman ulkopuolisia aikatauluja. Kesäisin pyöräilen paljon, mutta myös tykkään sauvakävelystä ja kahvakuulasta. En ole ollenkaan joukkoliikuntatyyppiä, enkä jaksa lähteä varta vasten salille, ainakaan tällä hetkellä. En myöskään aseta hirmuisia tavotteita, kuten maraton tms. Liikunta on minulle hyvänolon lähde ja muutenkin sparraaja tässä arjessa.

Onneksi meille kotikuntoilijoille on valinnanvaraa vaikka millä mitalla. Netti ollut omana jumpparinani vajaan vuoden päivät. Mapsi vinkkasi minulle Shape.fi-sivustosta, jonka jumppia olen tehnyt ahkeraan. Lempparit sielläkin ovat valikoituneet, nimittäin Hemmon kahvakuulatunnit ja Anna-Kaisan kaksi RVP-tuntia, jotka teen peräkkäin.

Youtubesta löytyi muutama hyvä Jillian Michaelsin jumppa, mm.No More Trouble Zones, 56-minuuttinen pätkä. Jillian on siis toinen piiskuri sarjassa The Biggest Looser, tai suomeksi se taisi olla Suurin pudottaja. Seurasin sitä muistaakseni kolme-neljä kautta. Jillian oli sarjan kahdesta valmentajasta se vähän kipakampi tapaus ja suosikkinivalkkuni.

Jumppia varten tarvitsee vain alustan ja pari settiä painoja. Koreografioita ei ole. Liikkeet ovat kokonaisvaltaisia, joten korsetti saa olla tiukkana koko ajan. Ainoa, mikä häiritsee on se, että liikkeitä ei tehdä musiikin tahtiin. Tuli mieleen, että ohjelma on tehty ilman taustamusiikkia, ja musa lisätty jälkeenpäin, sellainen perusjumputus taustalle.

Vaikka taas on päässyt syksyn aikana huonoon kuntoon, kyllä siellä pohjalla on kuitenkin peruskuntoa. Periksi ei anneta, vaikka taukoa on taas tullut. Pikkuhiljaa ojasta noustaan taas kohti kevättä!

Mitenkäs teillä liikkuminen joulun jälkeen? Toivottavasti ette ole yhtä huonokuntoisia kuin minä!

22 kommenttia:

  1. Kunto on kateissa, ollut jo pidempään :(. Mutta the only way is up!! Liikuntakärpänen on kyllä jo päässyt nipistämään. Uintia ja lenkkeilyä on tullut jo harrastettua ja kahvakuulailua kotona. Odotan vain kuntokeskuksen uuden vuoden boomin ohimenoa ja siksi tuo shape.fi oli ihan huippuidea! Kiitos Marjukka (ja Mapsi)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Missään nimessä ei saa luovuttaa, ja kun hyvä peruskunto on olemassa, se kyllä palautuu aika äkkiä taas kun alkaa liikkua. Kokeile ihmeessä Shapea, sitä sai muistaakseni kokeilla kolme viikkoa maksutta.

      Poista
  2. pyöräily on kiva laji. pääsin pitkästä aikaa pyöräilemään ja vedin Melbournen helteessä 3 tunnin lenkin...nautin!

    VastaaPoista
  3. Kiitos vinkeistä - niitä tarvitaankin joulu- ja loma-ahmimisten ja lorvailujen jälkeen. Itsekin kirjoittelin hieman asiasta - ja kunto on tällä hetkellä kyllä rapaistakin rapaisempi;)
    Oikein kivaa viikkoa, Marjukka!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä me vielä kuntoon päästään,vai mitä! Mukavaa viikkoa sinullekin, Lady!

      Poista
  4. Mä yritän pitää liikunnan osana arkea ja välttää monen viikon taukoja. Kävelylenkille voi lähteä, vaikka ei olisi ihan täydessä kunnossakaan. Juoksen pari kertaa ja harjoittelen tennistä kerran viikossa ja lisäksi teen kävelylenkkejä, luistelua yms. ulkoilua. Näin olen liikkunut jo useamman vuoden. Ei mitään tiukkoja kuntokuureja tai ruokavalioita, mutta toisaalta ei myöskään pitkiä aikoja ilman liikuntaa tai epäterveellistä ruokaa jatkuvasti. Kohtuus kaikessa, kultainen keskitie, niiden avulla hyvä olo pysyy vuodesta toiseen.

    -s.s.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa aika tavalla omalta elämäntyyliltäni (ennen sairausputkia). Kun pitää liikuntaa ja terveellistä ruokaa elämäntapanaan, ei tarvitse hirveesti tiukkistella. Hienoa, että olet löytänyt noin tasapainoisen elämäntavan!

      Poista
  5. Pakko vinkata, mielestäni paras kuntoiluohjelma ipadille on Skimble, sieltä ei jumpat lopu kesken! Ja löytyy vaikka mitä vaihtelua. Ja jos ei riitä niin voi ostaa vähän yli 10e/vuosi Pro-version, jossa vielä lisää. Todella hyvä ohjelma, jos kaipaa vaihtelua. Toinen mitä itse tykkään, on http://www.doyogawithme.com/ ilmaisia jooga-tunteja, eri tasoisia, eri pituisia, tyylisiä jne. Toimii maksa niin paljon kuin haluat (paypal), itse tykkään noista niin paljon, että tarkoitus on aina välillä maksaa :) terv.ingrid

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki tällaiset vinkit ovat todella tervetulleita, joten kiitos! Pitääpä tutustua Skimbleen!

      Poista
  6. Itse olen saanut todella hyviä vinkkejä mun aiemmilta personal trainereiltani. Käypä katsastamassa, että missä mä kävin tänään. Liittyy ruokavaliooni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, sä olet todella aloittanut napakasti uuden vuoden, hieno juttu!

      Poista
  7. Varokaa polvia, Jillianin jumpassa hypitään todella paljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu jonkin verran haara-perushyppyjä on, mut ei minusta mitenkään kovasti...? Ehkä me ollaan tehty eri ohjelmia.

      Poista
  8. Jee, kiva kun löysit tuolta kotijumppaohjelmia! Minä jumppaan kotona myös pari kertaa viikossa muiden juttujen öisäksi! Usein jo 20min riittää saamaan hien pintaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, olen Shapen uskollinen ystävä, osaan jo kaikki huudahdukset ja laulahdukset Anna-Kaisan RVP-jumpissa laulaa itsekin oikeissa kohdissa... Kotona on kätevää, eiks olekin?

      Poista
  9. Voi että kun saisi tuon kotijumppakärpäsen puraisemaan! Olen sellainen ulkoliikkuja; lenkkeily, koirien kanssa kävely ja joskus juoksu ovat ihan must joka päivälle. Nyt kun pakkaset puree ei ulkoliikunta ole niin kivaa. Hiihto on ihan pannassa. Pitäisi ehkä yrittää (taas kerran)! Kodissani on puitteet liikunnalle, tehtiin aikaan monitoimitila, jossa on myös liikunnan mahdollisuudet huomioitu "naisnäkövinkkelistä". Laitoin vähän kuvia blogiini :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No en mä tiedä, tuossahan on vaikka kuinka paljon liikuntaa. Mä en juokse juuri ollenkaan... Vau, sellainen monitoimitilahan ihan huutaa isoa peiliä ja kotijumppaa!!

      Poista
    2. Hihih niinpä..se naisnäkökulma on justiin mm. kahdella seinällä suuuuret seinänkokoiset peilit :)

      Poista
  10. Mä olen erittäin aktiivinen kotijumppaaja ja olenkin aikamoisen välinearsenaalin puntteineen kotiin kerännyt liikuntaa tehostamaan. Juuri samasta aiheesta kirjoittelinkin, tule meidän mukaan lankuttamaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lankutus onkin tehokasta!

      Poista
    2. Hauskaa, että jokin muukin on yhtä aktiivinen siinä kuin minä! Välttää kalliit salimaksut ja jumppia voi tehdä omalla aikataululla... Mulla on myös välinearsenaali melkoinen, ja ylläri pylläri niitä käytänkin! Tjaah, lankutus taitaa jäädä, mutta Jillianin jumpissa on paljon liikkeitä, joissa ollaan punnerrusasennossa, joten kyllä aika puristuksissa saa olla.

      Poista

© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.