2.1.2014

Ruokaremontti tällä hetkellä

Kävin lokakuulla FLT-ravintovalmentaja Annamari Lehtisen vastaanotolla. Takana oli sairasteluputki, olin väsynyt ja voimaton. Kerroin silloisesta tilanteesta Kohti terveyttä -jutussa.

Eveliin
a pyysi kommentissaan minulta päivitystä tilanteeseen. Mielelläni kerron, mutta muistuttaisin että terveys- ja syöntijutut ovat hyvin yksilöllisiä. Mikä sopii yhdelle, ei sovi välttämättä toiselle. Omat ravintotottumukset ovat itselleni räätälöityjä, ja tuntuvat sopivan minulle hyvin.

Olen nyt kohtapuoliin kolme kuukautta noudattanut Annamarin suosittelemaa ruokavaliota. Jätin siis vehnän ja maidon kokonaan pois. Viljoista syön edelleen kauraa luomupuuron muodossa. Ruisleipää vähensin myös entisestä neljästä Ruispala-palasesta kahteen luomujälkiuunileipäpalaseen. Joka aamu joululomaan asti tein tehosekoittimella viherpirtelön, johon tuli vaihtelevasti kaikkea vihreää, mutta joka kerran viherjauhetta tai uutettua jauhetta. Hedelmä- ja marjapirtelöitä tein myös. Söin jonkin verran rahkaa ja raejuustoa, mutta luomusoijajugurtti tuntui sopivan tosi hyvin. Salaatteja ja vihanneskeittoja kokkailin entistä ahkerammin pääruuan alle. Töihin vein omat sapuskat.

Liha ei maistu ollenkaan, hyvin harvoin syön sitä, joskus teen jauhelihakastiketta, mutta siihenkään en enää laita ketsuppia. Hiilihappo ei sovi alkuunkaan, ei myöskään valkosipuli raakana, esim. guacamolessa. Kahvi on tummapaahtoista. Leivälle sipaisen luomuvoita, entiset kevytlevitteet ovat jääneet kokonaan. Annamarin tekemää vitamiiniohjelmaa olen noudattanut myös tunnontarkasti.

Hulluinta oli, että makeanhimo katosi täysin. Siis kokonaan. Enemmän helli ajatusta suklaapatukasta, mutta en syönyt suklaata ennen kuin vasta jouluna. Kokeilin tehdä sitä itsekin kookosrasvasta ja suklaajauheesta, sekaan pähkinää, mantelia, kuivattuja marjoa, ja se olikin hyvää. Kamalan täyttävää vain, ei kyllä pystynyt montaa palasta sitä syömään! Viini ei myöskään maistunut, joten senkin juominen jäi lähes kokonaan.
Heittelevä verensokeri tasaantui myös. Entinen, lähes vapinaa aiheuttava verensokerin lasku jäi pois, tilalle tuli rehellinen näläntunne.

Joulu oli sitten varsinainen ansa. Aika hyvin sekin meni, mutta sokerisia juttuja, jälkiruokia, hilloa, mehua tms. tuli syötyä, samoin suklaata jonkin verran. Ylipäätään sekaisin syöminen ei tunnu hyvältä, ja sitähän jouluna tulee väkisinkin tehtyä. Jälkiruokia söin melkein väkisin, kun sokeri ei maistunut. Nyt taas olen palannut maanantaista lähtien ruotuun, mutta hivenen vatsa on ollut vielä säikähtänyt epäsäännöllisestä syömisestä. Joulun ruoka oli kyllä ihan ok: jauhottomat laatikot, ihana kalkkunapaisti, bataattimuusi ja erilaiset juustot upposivat kyllä meikäläiseen!

Ruokavalion pitkäaikaisemmista vaikutuksista on vaikea vielä tässä vaiheessa sanoa mitään. Vatsa on ainakin voinut todella hyvin. Mitään turvotuksia ei ole enää ollut. Paino putosi puolitoista kiloa, mikä lienee luonnollista, kun sokerista ja hiilarista saadut runsaat kalorit jäivät pois, samoin turvotukset. Syön ihan huoletta suht paljon: aamiainen, välipala, lounas, välipala, illallinen, iltapala. Ostoskärry on aikaisemminkin ollut tosi terveellinen, mutta nyt se vasta on värikäs!

Välillä laiskottaa, ja silloin lykkään lohen uuniin, ja teen bataattimuusia. Ne ovat herkkujani!

Helmikuulla on taas tapaaminen Annamarin kanssa, ja silloin päivitetään taas kuulumiset. Vähän harmittaa tuo joulunaikainen sortuminen, sillä ihan oikeasti ei edes tehnyt mieli suklaata, miksi sitä sitten tuli syötyä? Sinänsä ruokavalion muuttaminen kasvisvoittoisemmaksi ei ole ollut ollenkaan niin vaikeaa kuin luulin. Nyt aion jatkaa taas samasta kuin ennen joulua, ja siihen tekee oikeastaan jo mieli paneutuakin kunnolla!

¨
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!

23 kommenttia:

  1. Hyvää, terveellistä Uutta Vuotta! Yksi aika jännä asia tuli vastaan kun yritän myös syödä terveellisemmin ja päästä eroon turvotuksen tunteesta. Ruisleipä, jota myös paljon suositellaan, sisältää yllättävän usein hiivaa. Eli kaupassa kannattaa katsoa, että ostaa ruisleipää joka on juureen leivottu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin, Ammari! Kiitos kommentistasi, kävin tsekkaamassa leipäni tuoteselosteen, ja herranjestas, ruisprosentti oli vain 83 tms, ja hiivaakin oli. Kääk. Nyt pitää etsiä uusi lempileipä. Olin kyllä lukevinani tuoteselosteen, mutta jotenkin jäi huomaamatta. Nyt katson kyllä leipäselosteet tarkkaan! Tsemppiä sinulle ruoan suhteen uuteen vuoteen!

      Poista
    2. Tähän ruisleipä-asiaan kommentti: Oma ruisleipälemppari on Uotilan Aito Pälkäneen maalaisruislimppu. Se on 100% ruista, leivinhiivaton ja lisä-ja säilöntäaineeton. Itse pidän myös sen valmiiksi leikatuista siivuista jotka on superhyviä kun käyttää paahtimessa. Muita uudenvuodenlupauksia en ole tehnyt mutta vehnäleivän syöntiä yritän välttää. Tällä se on ainakin nyt alkuvuoden (!heh) onnistunut. Hanna

      Poista
    3. Saakohan sitä mistä vain? Paahdettu ruisleipä on ihan parasta. Tsemppiä lupaukseen, hyvältä kuulostaa!

      Poista
    4. Stockalla on ainakin saman merkin kaurainen versio kantistarjouksessa, joten voisi kuvitella että heiltä löytyisi ruistakin. Meille tätä taidetaan ostaa ihan Cittaristakin

      Poista
  2. Kuulostaa tosi terveelliseltä ja raikkaalta tuo ruokavaliosi! Itse olen myös jättänyt viljatuotteet lähes kokonaan (aamupuuroa lukuunottamatta) pois samaten kuin sokerin! Hyvänen aika, mikä muutos tässänaisessa tapahtui! Ei enää iltapäiväväsymystä, ei turvotuksia, ei vatsavaivoja eikä verensokerin laskun aiheuttamia hmm..ärtyisyyspuuskia ; D
    Viherpirtelöutö en vielä ole rohjennut tehdä, mutta täytyypä varmaan kevään aikana kokeilla!

    Ihania kokkailuhetkiä ja virkeää oloa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ja uskomattoman muutoksen olet käynyt läpi... En ikinä itse pystyisi. Tai ehkä kuitenkin, koska hyvä olo on niin hurja motivoija. Mutta totta, tuo sokeri (piilosokereineen) on yksi aika tärkeä. Ei viherpirtelö ole hyvää, en edes teeskentele, että olisi, mutta sen täytyy olla terveellistä! : D

      Poista
  3. Kiitos ruokavaliouutisistasi! Oli mielenkiintoista lukea, ettei ruokavalion muuttaminen ollut aivan kauhean vaikeaa. Olen itsekin miettinyt vastaavaa remonttia monen pienen ja muutaman isommankin vaivan takia. Siksi kokemuksesi kiinnostavat. Vehnä on jäänyt minulta lähes kokonaan pois. Sokeriakin yritän karttaa, mutta kun sitä tuntuu olevan joka paikassa! Joulun syömisistä en viitsi edes kertoa. Suklaata ja kaikkea muutakin söin yli tarpeen. Mutta eikös se olekin niin, että vain uudenvuoden ja joulun välisillä syömisillä on todellista merkitystä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, jouluna nyt repsahtaa itse kukin, ja onhan se suklaa aivan syntisen hyvää! Mä luulen, että ne tuotteet, jotka eivät sovi, jäävät loppuviimeksi aika helposti itsestään pois. Mulla esim. maito, laktoosioireet kun aikanaan olivat niin kauheat, esim. yökkäilyä ja kamalaa turvotusta. Sokeri on kieltämättä vaikea... Tsemppiä sullekin muutoksen tuuliin!

      Poista
  4. Minähän olen myös pari vuotta jo noudattanut suhteelllisen terveellistä ruokavaliota. Kyllä mä välistä voin syödä jotain hyvääkin, en ole niin ehdoton. Mullehan jo tuo keliakia asettaa ne omat rajoitteensa. Mä kuitenkin tänään tein yhden asian, mitä ole ottanut pitkään ja siitä juuri kirjoitinkin blogissani ;) tsemppiä jatkoon ja ruokavalioon. Kyllä se niin on, että lopulta se on hyvinkin palkitsevaa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iik, tulin tosi uteliaaksi, ja menen heti katsomaan viimeisimmän postauksesi! Hyvä olo on itsessään sellainen palkinto, että sitä kannattaa tavoitella. Sä olet ollut hurjan reipas ja taistellut teidän keliaakikkojen puolesta blogissasikin!

      Poista
  5. moi!
    jätin vehnäjauhon ja ruisleivän pois kroonisen ummetuksen vuoksi noin vuosi sitten.olen laihtunut n.10 kiloa :)
    tosin olen myös liikkunutkin enemmän,ihan peruslenkkeilyä ja salitreeniä silloin tällöin.
    olo on maailman paras,ei turvotusta,ei ummetusta jne.
    ja mikä parasta; vaihdevuosioireet ovat vähentyneet todella selvästi!

    terveisin T, 46v

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vehnäjauhon yksistään poisjättäminen on kyllä uskomattoman mullistavaa. Eräs entinen työkaverini joskus muinoin teki saman tempu, ja kyllä lähtivät kilot sulamaan ihan silmissä. Hienoa, että sinulle on ollut siitä haluamaasi hyötyä!

      Poista
  6. anonyymi kirjoittaa ihan totta. vehnäjauhot pois....mutta kun olen leivän ystävä , niin vaikeaa on....hienoa toi ruokaremontti. tsemppiä siihen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän niin tunteen, leipähiiri täälläkin! Aamupaahtoleivästä oli kova homma vieroittautua. Ja ylipäätään vähentää leipää, sillä tunnen kyllä olossani, jos on tullut vedettyä liikaa hiilareita.

      Poista
  7. Tosi mielenkiintoinen postaus! Uuden vuoden lupaukseni voisi olla kasvisten syönnin lisääminen. :) Niitä kun ei oikein voi liikaa syödä! Maitorahka-marja -smoothiet ovat herkkua, mutta pitäisi varmasti kokeilla ihan vihersmoothietakin joku kerta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, kasvikset ovat ne paras juttu kotimaisten marjojen ohella!

      Poista
  8. Hei! Hyvältä kuulostaa ja näytää. Alan ammattilaisena minua kuitenkin kiinnostaisi kuulla, miksi olet vaihtanut levitteen voiksi? Voihan sisältää runsaasti tyydyttyneitä rasvoja, jotka todellakaan eivät ole tervellisiä...
    -Elina-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä voita juuri kulu, syön usein leipäni ilman rasvaa, tai sitten avokadotahnaa päälle. Luomuvoi lienee puhtain rasva tällä hetkellä, ilman lisäaineita?

      Poista
  9. Voin hyvyydestä ja huonoudesta ovat asiantuntijatkin montaa mieltä, joten siitä en lähde sen kummemmin kommentoimaan. Monipuolisuus on tässäkin varmaan se vastaus eli mistään ei tarvitse kokonaan luopua. Uskoisin, että kun käyttää monia erilaisia rasvoja kuten esimerkiksi pähkinöitä, avocadoa, rypsiöljyä, oliiviöljyä, voita, jne. niin optimaalinen rasvahappokoostumuskin saavutetaan. Tsemppiä eteenpäin hyvinvoinnin tiellä Marjukka!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan oikeassa olet. Pyrinkin syömään niitä hyviä rasvoja päivittäin, varsinkin avokado on lempparini. Kiitos kannustuksesta, nyt pitää taas ottaa itseään niskasta kiinni ja palata ruokaruotuun.

      Poista
  10. Kiitos tästä postauksesta, josta sain vahvistusta omille valinnoilleni (vaikka toki jokainen on yksilö ja samat jutut eivät välttämättä auta muita). Kärsin useamman vuoden erilaisista vatsakivuista ja myöhemmin mukaan tulivat myös iho-ongelmat. Monista tutkimuksista huolimatta syytä ei kuitenkaan löytynyt.

    Jätin kuitenkin noin puoli vuotta sitten ns. perusviljat (vehnä, ruis, kaura, ohra) sekä lehmänmaitotuotteet pois. Sen jälkeen en ole vatsakipuja kokenut ja ihokin on parempi. Myös paino on pudonnut 11 kg. Käytän jonkin verran gluteenittomia viljatuotteita (poislukien kaura) sekä soijamaitotuotteita. Mulla makeanhimo on vähentynyt radikaalisti, vaikka vielä joskus jotain makeaa tekeekin mieli. Mutta silti uskomaton muutos entiseen eli jotain tekemistä viljoilla ja maitotuotteilla on ongelmien kanssa ollut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi vastauksesta. Onpa hienoa, että olet löytänyt avun periaatteessa ihan yksinkertaisesta jutusta! Parasta on todellakin vatsan hyvinvointi. Sitä ei uskoisi, miten kiitollinen on, kun vaivat helpottavat!

      Mulla on myös suvussa "herkkää mahaa", joten pitää vain jaksaa pitää tätä ruokavalioa. Nyt olen syönyt enemmän leipää, ja uuden vuoden tienovilla tuli nautittua cavaa - no, eihän se muuta tarvinnut kuin vatsavaivat alkoivat. Eipä tee mieli enää!

      Poista

© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.