2.7.2014

Very classic

Terveisiä mukavasta kaupunkipäivästä. Kiertelin, lounastin ja kahvittelin ystäväni Eevan kanssa. Sääennuste näytti sadetta, mutta onneksi emme saaneet kovin monta pisaraa niskaan! Eeva teki pari alelöytöä, minä katselin sujuvasti sivusta.



Yleensä liikkeissä saa todella hyvää palvelua. Myyjä vaikuttaa aidosti kiinnostuneelta, tarjoaa apuaan ja osaa small talkia. Tänään eräässä kauniissa Fredalla sijaitsevassa putiikissa kysyin myyjältä (vai omistajalta?), voinko mallailla erästä huivia kaulaani. Sain vastaukseksi ynähdyksen. Mallailun jälkeen taittelin huivin takaisin uutuuksia esittelevälle pöydälle, ja kas, myyjällä tuli kova kiire tulla laittamaan huivi paremmin. Hän vei sen myyntipöydälle taiteltavaksi. Pieni ele, mutta asiakkaalle tulee kyllä sellainen olo, että anteeksi, kun sotken täällä teidän asettelujanne. Hänellä ei tuntunut olevan myöskään asiakkaalle, eli minulle, mitään sanottavaa, katseista ja hymystä puhumattakaan.

Kenties ylireagoin? Vai olenko niin tottunut rentoon ja ystävälliseen palveluun, että tällainen pieni juttu alkoi ärsyttää. Ehkä hänellä oli vain huono päivä? Kenties, mutta jotenkin väkinäinen vaikutelma superkauniista liikkeestä tuli. Ja anteeksi, ei ollut ensimmäinen kerta.

Liikkeen puolustukseksi voin sanoa, että Eeva sai oikein hyvää palvelua toiselta myyjältä. Hän lähti tyytyväisenä pois.

Muistan aikoinaan, kun Forumissa oli InWearin, Jackpotin, Part Twon ja Soaked in Luxuryn vaatteita myyvä liike. Siellä oli aivan ihana myyjä, pitkä, aikuinen nainen. Hän jäi mieleeni, vaikka liike lopetettiin siitä. Sinne oli kiva mennä, ja tältä myyjältä sai aina hyviä neuvoja ja loistavaa palvelua. Enkä kyllä valita mistään vakiputiikkieni palvelusta. Hyvä myyjä osaa varmasti haistella asiakkaan mielialaa ja temperamenttia, onko hän juttutuulella tms. Teenhän sitä itsekin työssä; kyllä sen tuntee, millä mielellä luokka tunnille tulee.

Miten teihin vaikuttaa liikkeiden asiakaspalvelu? Tuleeko sellainen olo, että en tule toiste, vai menettekö kuitenkin liikkeen kivan valikoiman takia? Valitammeko turhasta, liian pienistä asioista? Vai valittaako suomalainen edelleen liian vähän?




My outfit: blazer Lexington, jeans and shirt Filippa K, boots Stafford, belt Abro from Nectarine, scarf Balmuir (gift), bag Chloé, sunnies Tom Ford

Sää oli loppujen lopuksi lämpimämpi, kuin mitä ennuste antoi odottaa. Silti farkut ja tweed-jakku eivät olleet yhtään liikaa! Näissä aatoksissa kettu kuittaa ja lähtee iltalenkille!
Mukavaa iltaa!
Ps. Lähetän tässä vielä erityisterveiset ihanille liikkeenomistajille: Päiville ja Tuijalle, Jannelle ja Marjalle, Annikalle ja Thialle sekä Aulille! Myös Aleksin Filippa K:n myyjät ovat aivan mahtavan avuliaita tyyppejä.

42 kommenttia:

  1. Hei,

    Myyjän pienet eleet vaikuttavat yllättävän paljon, niin positiivisesti kuin negatiivisestikin. Sain vuosi sitten eräässä farkkuliikkeessä myyjätytöltä katseen, joka kertoi, että olen aivan liian mummo heidän liikkeeseensä eikä hän pyynnöstäni huolimatta suostunut etsimään minulle pyytämiäni housuja. Arvaa, menenkö liikeeseen enää ikinä?
    Jotenkin sen vain tuntee, oletko tervetullut asiakas vai et. Joihinkin liikkeisiin on todella kiva mennä varsinkin, jos ei oikein tiedä, mitä edes hakee. Hyvä myyjä näkee jo päältä, mitä asiakas tarvitsee, vaikka tämä ei sitä itse osaisi edes kysyä. Ja mikä tärkeintä ainakin minulle, hyvä myyjä ei yritä myydä väkisin. Silloin en ainakaan osta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan uskomatonta, en minäkään menisi enää sellaiseen liikkeeseen uudelleen. Ainakin JC:ssä palvelu on ollut aina tosi mahtavaa, vaikka miellänkin sen vähän nuorten liikkeeksi. Mutta kaikki pojot Jumbon JC:n mahtaville myyjille. Hyvin kiteytit hyvän myyjän ominaisuudet, hän osaa ikään kuin aistia asiakkaan tarpeen, ja tämä on ihan totta, näin tapahtuu!

      Poista
  2. Kyllä henkeä täytyy välillä haukkoa näitä asioita ihmetellessä. Voisiko todellakin olla mahdollista, että olisi olemassa vaatekauppias, jota asiakkaat lähinnä häiritsee? Jos kauppa ei käy ja asiakkaat kaikkoaa, niin vika ei todellakaan ole liikkeen sijainnissa tai kehnossa mallistossa.

    Tai jos kauppias palkkaa liikkeeseensä myyjän, joka ei välitä asiakkaista! Eli maksaa palkkaa sellaiselle henkilölle, joka lähinnä tuhoaa liikevaihtoa ja karkottaa asiakkaita. Tulee nimittäin kauppiaalle aika kalliiksi ja voi pahimmillaan jopa syöstä hänen liiketoimintansa taloudelliseen tuhoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on! Itse, jos rekrytoisin, olisin tosi tarkka siitä, että myyjä ymmärtää asiakkaan olevan ykkönen. Taas jos nihkeä tyyppi on omistaja itse, niin sitten en kyllä ymmärrä. On varmaan väärällä alalla...

      Poista
  3. Asiakaspalvelu on vaativaa työtä, vaativampaa kuin moni sille alalle aikova/oleva edes tajuaa, mielestäni suomalaiset asiakkaat ja asiakaspalvelijat eivät ole ainakaan sitä kaikkein helpointa genreä.

    Asiakkaat ovat sitä sun tätä ja asiakaspalvelijat vähän myös, sitä sun tätä. Parempi katsella ja sovitella itse, myyjän tarvitsen oikeastaan vain maksun vastaanottajaksi.
    Shoppailija kesässä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on, olen ihan samaa mieltä. Asiakaspalvelu on taitolaji. Vähän eri mieltä olen kanssasi tuosta viimeisestä. Tykkään mennä putiikkeihin myös sillä mielellä, että juttelen myyjän kanssa. Tykkään sen kaltaisista sosiaalisista tilanteista. Jos myyjä/omistaja on lämminhenkinen ja toivottaa tervetulleeksi toistekin, tottakai menen. Monesti myyjältä on tullut myös hyvä vinkki, jota en olisi itse osannut ajatella.

      Poista
  4. Ooho...yrityksen tärkein pääoma on hyvä myyjä/asiakaspalvelija! Hyväkään tuote, luksustuotekaan, puhumattakaan ns. tavallisemmasta tuotetta myyvästä liikkeestä ei pärjää pelkästään tuotteen ta kovan bröndin kanssa jos asiakas ei saa hyvää palvelua! Ja vielä -jokainen asiakas, "karvoihin katsomatta"! Kuullaanhan sitä juttua aina niistä mersukaupoista, johon isännät tulevat likaisissa kumisaappaissa, ja myyjä nyrpistää nenäänsä..no, fiksu myyjä ei nyrpistä, vaan tekee juuri elämänsä mersukaupat! Äh, voi että, miten ärsyttää.
    Itselleni kävitässä hiljattain vähän samanlainen tapaus, ja annoin siitä palautetta liikkeeseen. Ja sain vielä pahoittelut vastaukseksi ja vastauksen, että heidän valttikorttinsa on (tai putäisi olla) juurikin tuo hyvä asiakaspalvelu...no eipä ollut. Itse ajattelen, että jos olisin yrittäjä, en haluausi liikkeeseeni tuollaisia työntekijöitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen myös antanut kerran palautetta eräässä kangaskaupassa omistajalle itselleen, kun minut sivuutettiin törkeästi ruotsia puhuneen asiakkaan takia! Omistaja kyllä tajusi pahoitella, ja en tiedä, jäinkö mieleen, sillä sen jälkeen olen aina hyvää palvelua saanut. Hehe. Kyllä sitä kannattaa puuttua, jos kaivelee.

      Tuo juttu isännistä ja Mersuista on just noin. Esim. Amerikassa kuka tahansa lenkkaribob saattaa olla multimiljonääri. Suomessa ehkä on vielä vallalla se, että kalliisti pukeutuneet ovat niitä potentiaalisia ostajia. Tai en tiedä, onko näin?

      Poista
  5. Kyllä liikkeissä käydessäni oletan, että tavarat ovat siellä myytävänä ja myyjät asiakaspalvelutyössä. Itseasiassa aika moni työ on "asiakaspalvelua" jos käsitettä vähän laajentaa sillä harvaa hommaa tehdään vain yksin ja pelkästään itselle. New Yorkissa ihailin näkemääni kulttuuria: jopa pikaruokapaikassa lounasaikaan meille etsittiin pöytä joka vielä pyyhittiin hymyn kera. Eräässäkin kaupassa opastettiin sovituskoppiin ja myyjät paitsi ottivat sovitetut vaatteet hymyhuulin takaisin myös hakivat ripeästi tarvittavia kokoja tms. sillä he olivat siellä myydäkseen niitä ja meillä oli selvästi yhteinen tavoite: tyytyväinen asiakas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just näin! Jos se pöytä siitä sotkeentuu, että innostunut asiakas sitä vähän penkoo, ei kai se ole niin vaarallista. Kerrankin opetäti minussa vaikeni, vaikka teki mieli sanoa asiasta.

      Mäkin olen pari vuotta amerikankulttuurissa elänyt, ja noinhan se meni. Kaupoissa ja ravintoloissa oli tosi hyvä palvelu.

      Poista
  6. Ostin taannoin kakkosautoa perheeseen, juuri kukaan ei edes tullut palvelemaan, edes huonosti. Ostin auton siitä ensimmäisestä liikkeestä jossa minua kohdeltiin ihmisenä. Kosmetiikkamerkki vaihtui toiseen kun ko merkin myyjä isossa liikkeessä Hgissä oli niin ylimielinen, että tunsin itseni todella epätoivotuksi. Äänestän jaloillani. Asioin mielelläni liikkeessä jossa saan hyvää palvelua, ja vastaavasti jos saan huonoa palvelua, hankin vastaavat muualta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin teen minäkin! Mies osti kakkosautoa meille, ja jätti kaupat tekemättä ronskin ja painostavan NAISmyyjän takia!

      Mä en ymmärrä ollenkaan, miten ylimielisyys ja kaupanteko liittyvät yhteen. Johan se nyt on käytöstapojakin, että ollaan ystävällisiä toiselle...

      Poista
  7. Kyllä se niin on, että myyjä on se, joka vaikuttaa siihen, että tuleeko asiakas uudestaan. Varmaan sulle ei tule ihan heti mieleen käydä liikkeessä, jos olet saanut tuollaista palvelua. Minä menen usein pieniin putiikkeihin monien ihanien myyjien takia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tämäkin oli "pieni" putiikki, jossa on kaksi omistajaa. Kyllä mä siellä varmaan jatkossakin käyn, mutta en viipyile tai juttele.

      Poista
  8. Kyllä vain palvelu vaikuttaa. Kotikaupungissani on liike, joka myy kivoja merkkejä, joista pidän, mutta ostan ne muista kaupungeista tai netistä, sillä jostain syystä myyjä/omistaja ei edes katso päälleni liikkeeseen mennessäni. Enkä ole kuulemma ainoa, tiedän monta muutakin, jotka karttelevat tätä liikettä. Ehkä heillä kuitenkin on niin paljon vakiasiakkaita, etteivät sitten tarvitse uusia, tiedä häntä.

    Taannoin mökkipaikkakunnallamme olevassa kesäravintolassa/vaateliikkeessä palveli liikkeen omistaja vierastamme, joka osti liikkeestä melko hintavan vaatteen. Omistaja ei sanonut sanaakaan maksutapahtuman aikana, eikä katsonut kertaakaan vierastamme kohti. Ilme oli pikemminkin sellainen, että tunsimme olevamme enemmänkin häiriöksi. Huh, eipä tee mieli rahoja tuolle liikkeelle antaa.

    Useimmiten kuitenkin nykyään saa hyvää palvelua, mutta aina joskus näitä tapauksia tulee vastaan. Minä en nykyään enää nöyristele, vaan äänestän jaloillani, enkä mene toiste. Näissä molemmissa tapauksissa kyseessä on liikkeen omistaja, muuten antaisin omistajalle palautetta.

    Ihana muuten tuo Balmuirin huivi! Pitääpä vakavasti miettiä, käytänkö hyväkseni kauttasi saatavaa tarjousta ja laittaa tilaukseen tuo ihanuus, vaikka hintaa alennuksenkin jälkeen jää aika reippaasti.

    - Tiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Johan oli kertomuksia. En ymmärrä, miten voi olla varaa tuollaiseen käytökseen!

      Tarjous on onneksi voimassa elokuun loppuun, joten ehdit vielä hyvin miettiä! Ihana huivi se on!

      Poista
  9. Voi on sillä merkitystä, todella paljon. Olen siirtänyt osan ostoksistani nettiin koska olen saanut liikkeessä tolkuttoman huonoa palvelua. Ja osan ostoksista kauppoihin koska niistä olen saanut niin huippua palvelua. Suomalaiset eivät ehkä ole helpoimpia palvella, mutta toisaalta eivät ole asiakkainakaan helpoimpia mahdollisia. Mutta on sanottava, että edelleen (sen harvan kerran kun pääsen ja ehdin perus aspaa tekemään) on upeaa saada kiukkuinen asiakas ymmärtämään ja lopulta lopettamaan puhelun varsin tyytyväisenä. Ja meillä kuitenkin liikutellaan ihmisten rahoja, joka ei ole helpoimmasta asiakaspalvelun päästä sekään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin teen työtä, jossa olen koko ajan ihmisten kanssa tekemisissä. Se on väsyttävää ja välillä ei millään jaksaisi, mutta työ on työtä. Uskon vakaasti, että hyvä myyjä pystyy tekemään asiakkaan päivästä paremman. Vähän niin kuin sä omille asiakkaillesi ; )

      Poista
  10. Toinen näkökulma: ko. omistajalla/myyjällä saattoi olla jotain henk.koht. joka vaikutti käytökseen...itse asiakaspalvelutyössä olevana ajattelenkin sen oleva valtava haaste että pystyy kokonaan jättämään ne omat murheet taakse ja vetämään ainaisen ilonaamion! Liioitellen mutta näinhän sen pitäisi olla..silloin varsinkin se on varmasti vaikeaa jos ne ikävät asiat liittyvät juuri siihen työpaikkaan, on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti tms. Valitettavan usein on vielä niin ettei ole sitä kollegaa jolle voisi sanoa että vedä sä tämä, nyt en pysty vaan on pakko yksin jaksaa vaikka millainen ukkospilvi pään päällä! Onhan myös toisaalta niinkin että jotkut kokevat käsittämättömästi että hyvä palvelu on nöyristelyä eivätkä "alennu", mitä se ei tietenkään ole. Sellainen valheellinen nuoleskelu ja teeskennelty ystävällisyys on omasta mielestäni tylyttämistäkin pahempaa "palvelua"! Joillekin se kyllä kuulemma menee läpi ja jopa vaaditaan moista.

    Kun kohdattaisiin toinen silmien tasalta niin sanotusti se enemmän kuin riittää, ei tarvita mitään linkkuveitsenä oloa. Ja kun lukee asiakasta, huonona hetkenä aika monelle voi vaikka heittää että tänään onkin semmoinen päivä että oksat pois, koettaa lyödä leikiksi oma ikävä olo. ;-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. I feel you! Muistan päiviä, jolloin opettaminen on ollut tosi vaikeaa syystä tai toisesta, silloin vain pitää koettaa ajatella vain sitä työtä ja laittaa henkiläkohtaiset asiansa sivuun. Siinäpä on haastetta kerrakseen. Suurimmalla osalla oppilaistani kun on vain se yksi musatunti viikoss,a, jota he odottavat kuin kuuta nousevaa, enkä halua sitä omalla väsymykselläni, surullisuudella tai vetämättömyydelläni pilata. Hyvästä vuorovaikutuksesta ihmisten kanssa saa valtavasti itselleen.

      Kyllä ymmärrän hyvin, jos myyjällä /omistajalla oli huono päivä. Minusta käytös oli vain töykeää ja välinpitämätöntä.

      Poista
  11. Oi miten kaunis asu! Ihan ensiksi on pakko sanoa, että pukeutumisesi on niin inspiroivaa, että sen jälkeen kun löysin blogisi on omakin vaatekaappini kokenut muutoksen haluamaani suuntaan! Nyt sieltä löytyy paitapuseroita, jopa kaksi jakkua entisen nollan tilalle, mustat hyvät housut ovat hakusessa ja samoin juuri tuollaiset tummansiniset siistit farkut ainaisten kulutettujen tilalle. Kiitos siis sinulle inspiroinnista :)

    Olen monesti ostanut enemmän kuin aiempi aikomukseni olikaan, jos myyjä on ystävällinen ja tietää mitä tekee. Monesti olen myös kääntynyt liikkeestä pois myyjän ollessa yrmy eikä huomioi mielestäni asiakasta ystävällisesti. Varsinkin aikana, jolloin yt-neuvottelut ovat arkipäivää ja työpaikka on kivenalla, olisi äärimmäisen tärkeää tehdä työnsä niin hyvin kuin mahdollista, olematta silti liian tyrkky tai ylimyyvä.. Itsekin etsin työtä asiakaspalvelun parista, liikkeistä joissa saisin olla tekemisissä päivittäin ihmisten kanssa ja toivon, että mikäli joskus unelmatyöpaikkani löydän, osaisin olla hyvä myyjä!

    -Jenni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kääk, olen tosi otettu kommentistasi! Tyyli on elävä laji, ja itseänikin ihan jännittää, mihin suuntaan se tulevana syksynä on menossa. Mutta kyllä nää klassiset elementit varmaan tulevat aina pysymään kaapissani. Olen tosi iloinen, jos olet saanut vinkkejä blogistani.

      Varmasti osaisit olla hyvä myyjä! Toivottavasti löydät oman unelmatyösi, toivon sitä sydämestäni sinulle!

      Poista
  12. Mielenkiintoisia komentteja tärkeään asiaan tänä päivänä ja tässä taloudellisessa tilanteessa. Moni erikoisliike haluaa erottua kilpailjoistaan palvelulla ja ennenkaikkea taistella nettikauppaa vastaan tällä kilpailuedulla. Ja mikä on sitten karu totuuus ? Itse näen huonon asiakaspalvelun merkkinä heikosta johtamiskulttuurista. Me usein syytetään sitä myyjäpoloista huonosta asiakaspalvelusta. Entä sitten, jos häntä ei ole perehdytetty kunnolla, hän ei tiedä mitä esimies/omistaja häneltä odottaa tai hän ei tiedä yrityksen tavoitteita eli asiakaspalvelun tärkeyttä. Jos yrityksestä puuttuu kannustava työilmapiiri niin vaatii aikamoista paloa työhön olla aina hymyilevä asiakkaille !

    Tottakai asiakaspalveluun eksyy ihmisiä, jotka eivät sovellu alalla ja aktiivisen henkilökunnan saanti on vaikeaa.
    Tätäkin asiaa pystytään vaikuttamaan esimiehen/omistajan ammattitaidolla. Entä sitten jos omistaja on se ainut asiakaspalvelussa? ...no jokainen voi päätellä, onko hän oikealla alalla ?

    Tiinan esittämä kommentti on hyvä esimerkki kaikille omistajan asenteen tärkeydestä ja siitä, että kaikkia asiakkaita tulee arvostaa. Olen myös itse törmaännyt myös tälläiseen tapaukseen, jossa ylenkatsotaan normaalia asiakasta. Varsinkin pienessä kaupungissa on pienet piirit ja sana leviää. Itse kuulun myös siihen kategoriaan, joka äänestää omilla jaloillaan!

    Ihana asukonaisuus sinulla Marjukka jälleen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toit esille todella hyviä pointteja! Sitä en ymmärrä millään, miten pienessä kaupungissa yrittäjällä voi olla varaa "käyttäytyä huonosti". Sana leviää niin helposti...

      Kiitos, pitkästä aikaa olin vähän klassisemmalla fiiliksellä liikenteessä.

      Poista
  13. Lue artikkeli: Asiakas halusi palvelua – yrittäjä nauroi. Suomessa asiakaspalvelua, anteeksi, mitä?

    VastaaPoista
  14. Suomalainen asiakaspalvelukulttuuri on huonoa, perustelut: palvelu on joko liian "imelää" tai sitä ei ole lainkaan.

    Itse en vaatemyymälöissä edes myyjää tarvitse, selviän itsekseni aivan loistavasti, itse tiedän tyylini paremmin kuin myyjä. Myyjältä voi toki kysyä, jos jokin askarruttaa, mutta mielestäni myyjän pitää kuitenkin olla pääsääntöisesti "invisible", mutta paikalla avustamassa, mikäli tarvitaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä niin haluaisin uskoa toisin! Tai sitten käyn vain paikoissa, joissa on hyvä palvelu. Tosiaan tuossa aiemmin kirjoitinkin, että putiikissa /liikkeessä käyminen on myös sosiaalinen tapahtuma, jossa on kiva jutella myyjän /omistajan kanssa. Haluan uskoa, että niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. En mene liikkeeseen nyrpistelemään tai purkamaan huonoa tuulta.

      Mitähän myyjä /omistaja sanoisi, jos tosiaan antaisi suoraan palautetta tyyliin, en tykkää, kun minua ei tervehditä eikä tarjouduta auttamaan. En tykkää, jos minut hylätään toisen asiakkaan takia. Pysähtyisikö miettimään?

      Hyviä asiakaspalvelukokemuksia minulla on pk-seudulta esim. K-Rauta Vantaanportti ja F-Musiikki Vantaanportti, Filippa K, Nectarine, CF13, Neuf, SOFiNAH Shop, Zarro, JC-myymälät Sello ja Jumbo, Zara Jumbo, Urban A. Ravintoloista mm. Kappeli, Strindberg, Loiste, Mamma Rosa - ei mitään valittamista, päinvastoin.

      Poista
  15. No ei tosiaan myyjän olisi tarvinnut sinun päivää pilata, vaikka itsellä olisikin ollut huono päivä. En varmaan kävisi uudestaan tällaisessa kaupassa, ellei olisi ihan pakko (esim ostamaan hyvällä alennuksella jotain mistä on jo kauan haaveillut:)))
    Tähän aiheeseen liittyen olen tosi surullisena kuunnellut opiskelija-tyttäreni kokemuksia oman kylän ruokakaupan kassalta. Aivan käsittämättömän julmia ovat aikuisten ihmisten kommentit ruokakaupassa, jossa erittäin iloinen ja avulias nuori käy opiskelun ohella töissä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun päivän aikana saadut haukut purkautuvat itkuna koulu- ja työpäivän jälkeen kotona. Olemme keskustelleet nuoren kanssa työttömyydestä, joka ehkä on näiden ihmisten käytöksen syynä. Rahavaikeudet ja tylsistyminen kotona olemiseen ehkä voisi saada ihmiset käyttäytymään asiakkaina niin törpösti nuorta iloista neitokaista kohtaan. Muuta syytä en keksi sille, että pitää ruokakauppaan mennä purkamaan pahaa oloaan. Surullista.
    - Iloisen tytön äiti-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, mun päivän pilaamiseen tarvitaan aika paljon raskauttavammat asiat ; )

      Voi että, toivottavasti iloinen tyttäresi ei ole ihan uskoaan menettänyt myyntityöhön. Todella ikävää ja ajattelematonta, että häneen puretaan pahaa tuulta. Olen myös nuorena ollut vastaavassa tilanteessa, ja se oli todella kurjaa. Tsemppiä hänelle ja edelleen iloista mieltä!

      Poista
  16. Piipahdimme tiistaina Köpiksessä ja menin ranskalaiseen tunnettuun luksusliikkeeseen katsomaan jo netistä valitsemaani rannerengasta. Myyjä katsoi meitä kiireestä kantapäähän ja jatkoi tervehtimättä kaikessa rauhassa puheluaan... Me käännyimme takaisin ovelle ja 500,- tuote jäi ostamatta. Olin kyllä aika tyrmistynyt. .MrsMK

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipa ikävää. Tuollaisesta tulee kyllä paha mieli...

      Poista
  17. Tiedän mitä liikettä tarkoitat. Upea liike ja ihanat merkit. Mutta omistajan tympeä asenne nyppii enkä viitsi käydä siellä kovin usein. Mieluummin vien rahani ystävällisiin kauppoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, varmaan tiedätkin. Kyllä sitä väkisikin tulee vähän sellainen olo, että karttaa sitä kauppaa, vaikka siellä olisi mitä kivaa katsottavaa... Ehkäpä omistaja ei tiedä käyttäytyvänsä vähän tökerösti...?

      Poista
  18. Harmi, että sinulle kävi näin. Koska itse saan liikkeessä aina loistavaa palvelua koko henkilökunnalta. Joka ikinen kerta olen hymyssä suin ja tyytyväisenä lähtenyt liikkeestä ostoskassi iloisesti heiluen pois.

    -jaana-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, näin tosiaan kävi tällä kertaa! Mukava, että sulla on parempia kokemuksia.

      Poista
  19. Sulla on kuvassa tyylikäs asu mutta mä en voisi pukeutua tuohon kesällä, olkoon ilmat mitä on. Tämä ei ole mikään negatiivinen viesti sinulle vaan mun oma "tiukka" vaatekalenteri päähänpinttymä. Mutta nyt alkoi loma ja samalla kesä. Joten bikinit ja ohut hellemekko päälle ja kohti hiekkarantaa täällä lämpöisessä kotisuomessa. Tykkään sun blogista ja seuraan sitä ahkerasti
    kesäterkuin Krisse

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, ymmärrän pointtiai hyvin! Mutta mä en halua palella... ; ) nyt ei onneksi tarvitse. Ranta on ainoa oikea paikka tällaisilla keleillä, nautitaan!

      Poista
  20. Osuit lempiaiheeseeni! Nettiin asiakkaita vie valikoiman ja hinnan ohella myös tosi vahvasti palvelu - tai sen puute. Juuri viime viikolla totesin Twitterissä, että käytyäni 4 urheilukauppaa läpi ilman minkäänlaista kontaktia henkilökuntaan päädyin tilaamaan lenkkarini netistä. Mutta ilon kautta: Kampin Companys-liikettä olen jaksanut hehkuttaa useasti ja jatkan edelleen. Palvelu on mahtavaa, iloista, ystävällistä, avuliasta - neuvojakin saa jos haluaa ja myös tuotereklamaatio hoidettiin superhienosti. Erityisesti ihana Loviisa ilahduttaa, mutta myös muu henkilökunta saa ison peukun! Siellä taitaa olla aika sun näköisiäkin vaatteita...? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä vain, Companys saa pojot minultakin! Siellä on todella kivoja merkkejä saman katon alla, just näitä tanskalaisia ja ruotsalaisia. Kyllä nää kauppakokemukset vaihtelevat, mä taasen sain Jumbon Intersportissa aivan mahtavaa palvelua lenkkareita ostaessani viime kesänä. Mutta neljä kauppaa, se on kyllä kurjaa.

      Poista
  21. Uskomattominta ja jotenkin tosi apeaa, että huonointa palvelua olen saanut Suomessa Helsingin Stockmannilla. Tämä tapahtui jo vuosia sitten, eikä kyse ollut vain kerrasta. Kokemukseni oli lähes identtinen, Marjukka, sinun kokemuksesi kanssa. Ja se johti siihen etten enää asioi Stockmannilla enkä vie sinne ystäviänikään. Olen kai tyypillinen suomalainen en reklamoi palvelusta enkä siinä tilanteessakaan näytä tunteitani. Äänestän sitten jaloillani. Hyvästä palvelusta on kuitenkin helppo antaa palautetta, ja sen ten usein. Sinun blogisi Marjukka on suosikkiblogini!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva lukea, että tykkäät tästä! No voi harmi, Stockallahan nimenomaan pitäisi olla hyvä palvelu! Yksittäinen myyjä voi tehdä paljon hyvää, tai sitten ei.

      Poista

© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.