13.8.2014

Mulberry-huivien pesu

Minulla on kaksi Mulberryn villahuivia, toinen hankittu 2007, toinen 2012. Niitä ei kaiketi suositella pestävän, mutta minä päätin laittaa ne pesuun, kävi miten kävi.

No kävikö mitenkään? Ei tosiaankaan. Pesuohjelmaksi valitsin 11-vuotiaan Boschin koneeni (apua, milloinkahan se hajoaa...?) villaohjelman, ja veden lämpötilaksi lämmittämättömän. Pesuaineena koneessa huiveja puhdisti Bio Luvilin villa-silkki, ja huuhteluaineena Comfort. Ne myös kestivät hienosti kevyen linkouksen. Kun nostin ne kuivumaan, venytin niitä kevyesti muotoonsa, ja kuivuttuaan silitin ne. Vielä voisin pikkuisen käytellä nukanpoistajaa, mutta ei se välttämätöntä ole.

Nyt huivit ovat kunnossa kylmiä ilmoja odottamassa. Ei ihme muuten, että huivit ovat niin suosittuja kuin ovat, onhan niiden väritys ihana, ja ne menevät monensävyisten vaatteiden kanssa.







Työt ovat päässeet mukavasti vauhtiin, mutta aamuheräämiset eivät. Kellon soidessa vähän puoli seitsemän jälkeen ylösnouseminen on tuskaa. Aikaiset aamut eivät koskaan ole olleet vahva puoleni, eivät ikinä. Onneksi on aamukahvi...

Mukavaa keskiviikko-iltaa!

22 kommenttia:

  1. Oi, hyvä tietää tuosta huivin pesusta. Itse en ole kertaakaan omaani vielä pessyt, tuuletellut vain. Eikö yhtään pelottanut, että mitä koneesta tulee pesun jälkeen? Hui, itse en olisi uskaltanut. Mutta nyt uskallan :)

    On ne vaan niin kauniin värisiä, ja lämpöisiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei oikeastaan pelottanut. Olen pessyt villaa menestyksellisesti viileässä vedessä, en siis edes kolmessakympissä, ja laittanut kevyen linkouksen.

      On, ihania ovat edelleen.

      Poista
  2. Hyvä tietää, että selviävät hengissä. Minä niin odotan, että pääsen omiani käyttämään. Ne ovat niin kauniit ja niin ihanan lämpimät. Ja hyvä tietää, että ne uskaltaa pestäkin ilman että ne hajoavat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ovat kyllä olleet tosi kovalla käytöllä. Kyllä ne sen hellän pesun kestävät.

      Poista
  3. Moi Marjukka! Olen pitkään pohtinut mihin pesulaan uskaltaisin huivini viedä, mutta ehkäpä uskallan minäkin koettaa itse ne pestä. Mulla on just samat huivit joten olen suht luottavainen :) Pari Gantin huiviakin odottaa puhdistumista, uskaltaisikohan nekin laittaa koneeseen...
    Hyvää alkanutta uutta lukuvuotta!
    -Marjut

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä vähän kammoan pesulaan viemistä, on niin huonoja kokemuksia... Konepesu ainakin omassa (vanhassa) koneessa on hyvin hellävarainen, se lähinnä liottaa villapyykkiä. Linkouskierrokset olivat 600.

      Kiitos, hyvin on alkanut taas opetus ja koulunpito.

      Poista
  4. Olen joskus pessyt villahuiveja käsin, mutta konepesu saattaa olla jopa parempi. Olen myös pessyt Hermes silkkihuiveja käsin ja sitten silittänyt.
    Lilly&Lally omistaja kertoi pesevänsä koneessa jopa Repeatin cashmere neuleet, sitä en ole vielä uskaltanut tehdä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olen pessyt niitäkin koneessa ihan samalla systeemillä, ja kyllä ne hyvin ovat kestäneet! Mulle omistaja kertoi saman, ja lisäsi vielä, että kuivaa ne kuivurissa. Sitä mä en ole tehnyt...

      Poista
  5. Voi kun hyödyllinen kirjoitus. Nytpä taidan uskaltaa kokeilla villahuiveille konepesua. Olen muuten aivan samaa mieltä, että aikaiset aamuherätykset ovat tuskaa loman jälkeen....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, ne ovat niin tuskaa! Ja sitten on pakko nukkua päikkärit, kun tulee kotiin...

      Poista
  6. Kiva tietää tämäkin. Kiitos vinkistä: melkoinen kaunis huivipari sinulla on ;)

    VastaaPoista
  7. Mitä telepatiaa....;)

    Olen muutaman päivän siivoillut vaatekaappia ja -huonetta. Iso kasa huiveja odottelee pesua (niihin tulee jotenkin tosi tympee tuoksu vaikka säilytänkin ilmavasti tikkailla). Ostin jos saman pesuaineenkin, mutta olin kyllä valmistautunut käsinpesusavottaan. Nyt pitää miettiä, että josko koneella... ;))

    Kiitos ja mukavaa syksyä!

    Santtu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä veikkaan, että kestävät, jos tosiaan ohjelma on viileällä vedellä, ei siis lämmitetyllä.

      Mukavaa syksyä sinullekin!

      Poista
  8. Kauniita nuo syksyn sävyiset huivit. Villapesulla olen minäkin vastaavia pessyt ja samoilla aineilla. Eivät ole menneet miksikään! Mukavaa loppuviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huoh, kiva tietää, että jollain toisellakin on onnistunut! Kyllähän laadukkaan villan pitäisi vettä kestää. Kiitos samoin, onpa viikko mennyt taas äkkiä!

      Poista
  9. Huom! Aidot silkkihuivit on jo vuosia kehotettu pesemään Fairy-vaahdolla. Ts. pesuveteen lisätään Fairya, vaahdotetaan, puristellaan hellästi ja kuivataan vaakatasossa. Menetelmä poistaa rasvan, mahdolliset meikkijäämät yms. Kokemusta -80 luvulta saakka nim. lentoemo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämäpä jännä ja uusi idea! Monet lentoemokikat ovat tosi toimivia. Mulla ei taida olla kuin kaksi silkkihuivia, ei taida toimia villan kanssa...?

      Poista
  10. Mulla kävi vähän huonommin yhden mun Mulberryn huivin kanssa... Pesin käsin vadissa ja värit lähti leviämään :D Nyt mulla on valkoisen harmaan huivin tilalla vähän tummempi harmaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei! Oliko se siis tuollainen huivi kuin yllä vai niitä Mulberry Tree-huiveja, joka on toiselta puolelta vaalea, toiselta värillinen? Vaikka ovathan nekin 100% villaa.

      Poista
  11. Täällä yksi pöllö; en edes tiennyt, että koneesta voi valita sellaisenkin asetuksen, ettei vettä lämmitetä. Meillä on samanlainen valinta, ja olen vaan aina klikkaillut sen ohi "mikähän tuokin on, sitä en ainakaan valitse". Kiitti tästä!
    Mulla on kaikki talvihuivit vielä laatikossa odottamassa syksyä, mutta ne kyllä kaipaisivat pesua.

    Saapa nähdä miten itsellä käy aamuherätysten kanssa, maanantaina alkaa ja juhannusviikon alusta saakka on heräilty miten sattuu. Saattaa olla, että siinä muutama teemuki menee.. Kuulaita syyspäiviä Marjukka!

    t: Karla
    http://kaikkimitahalusin.indiedays.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei mikään pöllö, mistäs sitä kaikkea hoksaa... Mä olen niin laiska käsinpesijä, että pesen sillä kylmän veden ohjelmalla kaikki villat ja välillä silkitkin.

      On vähän ollut tuskaa aamuheräily, mutta eiköhän se tästä... Vaan sitten tulee ne kylmät, pimeät aamut, huh! Hyvää työn alkua sinullekin, ja olipa kiva kun kommentoit tänne pitkästä aikaa!

      Poista

© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.