9.10.2014

Mitä - kirkasvalolamppu?



Ne ovat taas täällä... Pimeät aamut, pimeät illat. Tulin töistä väsyksissä, ja ruuan laiton jälkeen painuin päikäreille. Kun heräsin noin klo 17:45, ulkona oli jo hämärää. Totesin itsekseni, että nyt alkaa olla se aika, että asukuvat pitää pian ottaa taas hämärässä, voi itku.

En varsinaisesti kärsi pimeästä, jossain määrin jopa pidän siitä. En siis ole kaamosmasentuja. On kiva polttaa kynttilöitä, katsoa telkkaria, viettää viikonloppuisin varsinaista hämäränhyssyä... Mutta ne arkiset aamut, ne aamut! Inhoan, inhoan, inhoan aikaisia nousuja pimeään, kesken unien heräämistä, puoliunessa aamupalan laittoa. Ja sitten se pahin osuus: meikkaus ja peiliin katsominen. Kääk. Yritäpä vetää rajausta siihen luomen ja silmäpussin välille, huulipunakin tuntuu vähintään irvokkaalta. Onneksi on keksitty paksut kaulahuivit, joihin haudata puoli naamaa.


Moni on kehottanut hankkimaan kirkasvalolampun. Tai sellaisen "aamusarastajan", joka "lempeästi herättää pikkuhiljaa" - just. Olen maailman epäluuloisin ihminen kirkasvalolamppuja kohtaan, sillä niiden valo on jotenkin, äh, julkeaa. Turhan kirkas siinä aamunhämärässä! Mutta naisella on oikeus muuttaa mielipiteensä, vai mitä? Pikku hiljaa olen alkanut miettiä, olisiko sellaisesta kuitenkin hyötyä. Sen valossa kaiketi pitää olla, mitä, puoli tuntia yhteen menoon? Pitääkö valossa olla nimenomaan aamulla?



Toisaalta olen päätynyt siihen, että olen nyt vain rakennettu tällaiseksi. Oma sisäinen rytmini käy vähän eri tavalla. Rytmiä voi jonkin verran säätää, mutta viikonloppuna se ponnahtaa ennalleen.

Olisi superkiva kuulla teidän mielipiteitänne kirkasvalolapuista! Kirjoitahan kommenttiboksiin, millaisia kokemuksia sinulla on, ja tunnetko, että siitä on todella hyötyä?
Valoisaa iltaa!

43 kommenttia:

  1. Kyllä syksyyn kuuluu se, että illalla voi laittaa kynttilöiden lämpöä ja lämmintä valoa. Tärkeä antaa itselle lupa välillä hidastaa. Mukavaa viikonloppua! T.Aija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Päätinkin heti noudattaa ohjettani :) Tenttiin luku jatkuu, mutta ikkunalaudalla hohkaa kaunis vihreän sävyissä loistava kynttilä. T. Aija

      Poista
    2. Samaa mieltä. Hidastus tulee pimeän tultua jotenkin itsestään. Illalla ei hirveästi enää viitsi heilua... Kynttilä on aina hyvä idea!

      Poista
  2. Oi, olin kokonaan unohtanut tuon sanan "hämäränhyssy", voi kuinka suloinen sana se onkaan, täytyy ottaa taas käyttöön :)

    Minulla on muutenkin niin kreisit heräämisajat (03 aamulennolle), kun taas niin paljon arkivapaita, jolloin saa vetää hirsiä vaikka puoleenpäivään, että en osaa sanoa mitään.

    Mieheni käytti muutamana vuotena sellaisia korvaan laitettavia valojuttuja, siis en voi käsittää, että muka toimii. Ja en minä hänessä huomannut mitään "Jippii, ihana herätä uuteen aamuun" -tyyppiä, vaan kyllä se jalka oli yhtä raskas laahustaessaan keittiöön (niinä aamuina, kun olin todistamassa hänen heräämistää). Eikä hän kyllä itsekään todennut mitään suurta muutosta, ehkä psykologista piristymistä…

    Ja onhan minulla myös työsuhde-etuna se aurinko ;).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aurinko on aika mahtava työsuhde-etu! Mutta kyllä kolmelta herääminen vaatii aika paljon sisua... Ei taitaisi onnistua multa!

      Poista
  3. Meillä oli työpaikalla kirkasvalolamppu, ja tykkäsin kyllä istuskella sen luona aamuhämärissä. Just yks päivä mietin mihin se on mahtanut kadota muuton yhteydessä. Lampun luona istuminen nimenomaan aamulla lienee suositeltua jos ei haluaa yötä kohti virkistyä. Sellaisia kommentteja olen kuullut lampuista, ettei halvimpia malleja välttämättä kannata hankkia, koska valon on oltava ehdottoman hyvä. Migreeniherkkä ihminen voi helposti reagoida valoon jos se yhtään värisee. Meidän versiossa oli myös säätömahdollisuus, eli lampusta sai päälle low-version ihan tavalliseen käyttöön. Hanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitten lampun pitäisi varmaankin olla kylppärissä, se on ainut paikka, jossa aamulla vietän just se puoli tuntia. Hyvä, että siitä saa tavallisenkin valon päälle.

      Poista
  4. Hei Marjukka! Minä sain muutama vuosi sitten kirkasvalolampun joululahjaksi. Olen sijoittanut sen kylppärin pöydälle. Aamulla teen meikin sen valossa. Aikaa kuluu se 30 min., siinä tulee kaksi kärpästä yhdessä. Lamppuni on iso, 80 x 40. On auttanut minut läpi pimeimmän ajan. En usko noihin korvavaloihin. Sarastusvalo voisi olla kokeilemisen arvoinen. Kynttiläterkuin Vuokko

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä minäkin ihmettelin niitä korvavaloja, voiko niistä tosiaan olla hyötyä??? Vau, sulla on varsinainen aurinko kylppärissäsi!

      Poista
  5. Eihän nyt oo vielä edes pimeä :).

    Mulla oli sellainen aamusarastuslamppu ja se todella toimi. Kunnes muutin mieheni kanssa yhteen ja käyttö loppui siihen. Herään tuntia ennen häntä ja hän valitti, kun joutui heräämään mun sarastukseen, vaikka olisi saanut muuten nukkua. Niinpä mä sinnittelen pimeyden kanssa kuukauden päästä ja yritän herätä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan...? ; ) Tsemppiä sulle sinnittelyyn!

      Poista
  6. Aamut tähän aikaan vuodesta ovat vaikeita. En voisi kuvitellakkaam kirkasvalolamppua aamutuimaan, en sellaista kestäisi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä mietin vähän samaa, kun tavallinen kattovalokin on aika rasittava. Muttamuttamutta...

      Poista
  7. Mulla oli vuosi sitten vanhemmiltani muutaman viikon lainassa sellainen sarastusvalo. Olen myös aamu-uninen ja kuvittelin, että se valo jotenkin herättäisi lempeämmin, mutta mulle se ei sopinut. Aloin ilmeisesti alitajuisesti pelätä sitä sarastuksen alkua, enkä saanut kunnolla nukuttua loppuyöstä. Olin siis vain entistä väsyneempi huonosti nukuttujen öiden jälkeen. Tavallinen herätyskello pärähtää kerralla soimaan, eikä ilmoittele aikeistaan etukäteen, joten sopii ainakin mulle paremmin.

    Katriina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli varmaan sayonara sarastusvalo... Jännä, kun yhdelle sopii yksi, toiselle toinen, sulle ei selvästikään sopinut moinen järjestely.

      Poista
  8. Voih, samaistun niin tuohon aamuiseen peiliin katsomiseen, kun kylppärin loisteputkivalaistuksessa tuijottaa kalpea ilmestys. "Huulipunakin tuntuu vähintään irvokkaalta." Niin nappiin todettu. Hankin toiveikkaana lentokentältä ylempänä kommentoidut korvanapit, koska silmäni eivät kestä kirkasta valoa. En ole vielä kokeillut niitä, mutta toivon, että niistä olisi apua. Moni on kehunut myös sarastuslamppua. Valoisia päiviä sinulle pimenevään syksyyn t. Nina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisipa kiva kuulla toimivatko ne? Ajatus on jotenkin hurja! Eikö olekin kauheaa "laittautua" aamuisin - silmäpussit ne vaan kasvaa vuosi vuodelta... Kesällä oli paljon freesimpi, heheh...

      Poista
  9. Ups, mihinkäs se kirjoittamani kommentti katosi kesken lauseen! Nyt lyhyemmin: Hyvä on kirkasvalolamppu ja sen ääressä hoituu niin aamupala, lehden lukeminen kuin meikkauskin. Sarastusvalo on myös, mutta minua lähinnä ärsyttää ennen herätyskelloa syttyvä valo... Niin ja nykyisin myös Plantuin valo syttyy klo 6 ja siitä kissat päättelevät, että nyt on aamu (palvelijat herätettävä).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kissojen herätys voisi ollakin miellyttävämpi kuin valot ja äänet. Sellainen kehräävä, lämmin kissa tosin voisi tehdä heräämisen vähän vaikeaksi, nukuttaisi vain entistä enemmän...

      Poista
  10. En ole kirkasvaloihmisiä minäkään (migreeniherkkyys). Yritän vain hyväksyä tämän pimeän vuodenajan. Kynttilöitä ja pieniä valopisteitä ympäri kotia.
    Olen muuten jäänyt ihan koukuun tähän sinun ihanaan blogiin (löysin sen noin kuukausi sitten).

    Kivaa syksyn jatkoa (pimeästä huolimatta).
    -Sari-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, kiva kuulla, että olet tykännyt! Ja kiitos kommentista. : ) Kivaa syksyä sinullekin.

      Poista
  11. Hei Marjukka!
    Ostin miehelle joululahjaksi Philipsin sarastusvalon toissajouluna, ja näin pimeään aikaan se on meidän mielestämme ollut loistava :) Meillä on säädetty se niin, että sarastus alkaa 30 min ennen varsinaista herätystä, jolloin radio menee päälle. Olen useana aamuna herännyt ennen radion päälle menoa ajatukseen "Aurinko paistaa!" vaikka onhan se sitten karua todeta että se onkin vain lamppu! Mieheni nukkuu aamuisin paljon sikeämmin kuin minä ja yleensä herää vasta radioon. Valoisaan aikaan meillä käytetään vain tuota radio-herätystä. Tuossa laitteessa saa valittua myös linnunlaulua, merne kohinaa yms. Kaiken kaikkiaan voin suositella, tekee heräämisistä lempeämpiä. Kirkasvalolampuista taas en pidä ollenkaan, meillä töissä on ja jos se on päällä, minua jotenkin se kelmeä valo häiritsee hirveästi, mutta toiset tykkäävät kovastikin. Jaksamista tähän hämärään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, jaksamista tosiaan tarvitaan. Teille sarastusvalo tuntuu sopivan loistavasti! Meilläkin on töissä kirkasvalolamppu, ja itseäni se ärsyttää, mutta en ole testannut sen hyötyä kuitenkaan.

      Poista
  12. Täällä myös sarastusvalon ja kirkasvalolampun käyttäjä! Herään huomattavasti lempeämmin sarastusvalon kanssa enkä enää koskaan "haudan pohjalta" keskeltä syvän unen soivaan kelloon, joka on ihan horroria. Töissä mulla on kirkasvalolamppu, jota käytän lounaaseen asti. Kohdallani toimii, mutta me ihmisethän olemme erilaisia; mikä toimii yhdellä ei toimi toisella. Suosittelen kuitenkin testaamaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah, just noin mäkin tunnen - haudan pohjalta, ja ensimmäinen ajatus hereillä on: eieieieiei vielä... Nyt lukijat varmaan ajattelevat, miten pystyn työtäni tekemään, mutta olen hyvä feikkaamaan pirteää...

      Olisihan tuota jännä testata. Nyt tässä vaiheessa kommentointia kiinnostaa nimenomaan enemmän sarastusvalo.

      Poista
    2. Tarkennuksena ao. kommentteihin; ainakin mun sarastusvalossa on säätötoiminnot sekä valolle että äänelle. Valohan alkaa sarastaa puoli tuntia ennen herätystä ja kirkastuu valinnan mukaan, ääni tulee sitten herätysaikaan. Mutta näitä voi molempia tosiaan säätää, ainakin mun laitteessa.

      Poista
  13. Mulla on myös sama ongelma: pidän syksystä ja hämäristä/pimeistä illoista, suorastaan tuntuu, että saan tästä vuodenajasta energiaa! Mutta aamut myös minulla ovat todella vaikeita... Viime vuonna ensimmäistä kertaa pimeä aika väsytti niin paljon, että energiatasot tuntuivat olevan ihan nollassa puhtaasta syömisestä, liikunnasta ja D-vitamiinista huolimatta ja päätin hankkia kirkasvalolampun. Mutta mutta... kuten sanoit, se valo on liian kirkas aamulla ja nimenomaan "julkea" (tosi hyvä sanavalinta tähän). Valo ärsytti niin, että aamu meni entistä pahemmin pilalle sen takia! Laskin mielessäni, että aamun tuplaärsytys vie positiivista energiaa minulta sen verran, että hyötysuhde jää miinuksen puolelle. Lamppu päätyi miehen nikkarointiautotalliin, missä se antaa hyvää ja kirkasta valoa. Minä jatkan hämäriä aamuja ja menen entistä aikaisemmin nukkumaan :)

    Emma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kommentti, voisi olla omasta suustani. Aikainen aamu on harvoin mukava, ja jos sitä vielä yrittää keinotekoisesti piristää, voisi tosiaan tulla tuplaärsytys! Mäkin olen aikaistanut nukkumaanmenoa, että saan sen kahdeksan tuntia, ja se on toiminut hyvin. Eli puoli yksitoista pitää olla unten mailla.

      Poista
  14. hei, minulla on Innoluxin Rondo-kirkasvalolamppu. Joku syystalvi olin apea ja silloin ostin sen. Maksoi n. 150 euroa. Ajattelin, että jos ei auta, niin tuskin se hullummaksikaan tekee. Talvisin minulla se on käytössä ja muina aikoina varastossa. Arkisin nautin aamukahvit ja sanomalehden sen loisteessa, n. 20-30 min. Ei masenna, mutta mistä lie johtuu. Syön D-vitamiinia, nukun hyvin ja nautin syyslenkkeilystä. E siis osaa sanoa, auttaako nimenomaan se kirkasvalo. Haluaisin sarastuslampun aamuherätykseen, mutta koska herään mieheni kanssa eri aikaan (minä aiemmin), sitä ei voi ottaa käyttöön. Vinkki: harrastan ompelua ja pimeinä talvi-iltoina kirkasvalon loisteessa on tosi hyvä ratkoa pieleen mennyttä mustaa saumaa mustasta kankaasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heheh, uskon, että kirkasvalolamppu on mainio ompeluvalo!! Kyllä raitis ilma, D-vitamiini ja tarpeeksi pitkät unet ovat ykköset näin syksyllä. Ja talvellakin.

      Poista
  15. Hei, minulla on tuo sarastuslamppu yöpöydällä....pimeänä! En voi sietää sitä, ärsyttävä laite ja kaiken huippu oli, jos heräsin niihin linnun lurituksiin. Melkein heitin ikkunasta ulos. Nyt se on nököttänyt yöpöydällä kohta kaksi vuotta toimettomana.
    Tuli vain mieleeni, että senhän voisi ottaa työpaikan työpöydälle ja pitää siinä valoa? Näinpä taidan tehdäkin heti ensi maanantaina. Yöpöydälle voin sitten laittaa sen hämärähyssyssä tarvittavan kynttilän :)
    Terhi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, kyllä mua nauratti tää kommentti! Voin kuvitella, miten lamppu oli lentää pihalle. Herääpä nyt aamun aikaisina tunteina linnunlauluun, kun on t a l v i. Töissäsi se tosiaan voi lunastaa paikkansa!

      Poista
  16. Mulla myös käytössä sekä sarastusvalo että kirkasvalolamppu. Olin monta vuotta epäileväinen ko. lamppujen suhteen, mutta annoin niille mahdollisuuden ;) Tokihan nämä ovat yksilöllisiä juttuja, joten en voi kertoa kuin omista kokemuksistani.
    Sarastusvalon olen säätänyt kuten Anna, sarastus alkaa n. 30 min ennen herätystä ja sen jälkeen radio menee päälle. Erittäin lempeä herätys. Usein herään jo ennen radioherätystä. Radiokin voi olla pienimmällä mahdollisella äänenvoimakkuudella.
    Kirkasvalolamppu on toinen herättäjä, jota en kyllä tänä vuonna ole vielä käyttänyt. Mulla se on yleensä työpöydällä, lähellä ruokapöytää, kun syön aamiaista. Syksyistä on tullut helpompia näiden käyttöönoton jälkeen. Tosin marraskuun pimeyden haluaisin jättää kokonaan väliin..
    Iltaisin sen sijaan en valoja juuri käytä. Tykkään olla hämäränhyssyssä, kynttilän valossa tai takkatulen loimussa :)

    Mukavaa syksyn jatkoa!

    Sari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihanaa, iltaisin meilläkin hiippaillaan kynttilän tai pöytävalaisimien valossa. Näitä kommentteja lukiessa voi todeta, että kirkasvalolaput ovat todella yksilöllinen juttu, yksi tykkää, toinen ei. Meillä taas mies kuuntelee aamuisin radioa mielellään, minä avaan sen vasta autossa matkalla töihin.

      Poista
  17. Minulla on semmoisia kaksi. Herään sarastusvaloon ja töissä posottaa sitten kirkasvalo. En vieläkään ole aamuihiminen niiden jälkeen, mutta ei ketuta enää läheskään niin paljon kuin ennen niitä. Etenkin valoon herääminen on mun juttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oijoi, no sulla ne todella tuntuvat toimivan! Hieno homma! : )

      Poista
  18. Olen kyllä harkinnut kirkasvaloa, koska se herääminen syksyllä on yhtä tuskaa, mutta ajatus siitä räikeästä valosta heti aamulla, huh! Kun vihdoin pääsee töihin asti, siellä sitä valoa riittää ihan tarpeeksi avokonttorissa. Hämäränhyssy on kyllä kivaa vapaa-ajalla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mäkään pidä aamun räikeästä valosta. Se tässä vähän arveluttaa, vaikka valosta muuten saattaisi illa hyötyä.

      Poista
  19. Mulla on töissä kirkasvalolamppu mutta kotona en halua mitään sarastusvaloja tms. Itse asiassa ostin sellaisen unimaskin, kun mua ja mun unta häiritsee pienikin valon kajastus jotain verhon raosta. Nyt kun on iiiihan pimeetä, nukun paremmin. Ja sit vaan hetki heräilyä pimeässä ja pikkuvaloilla ensin.. siinä sitä pientä kajastusta tulee ja kohta silmät kestää kunnon kirkastakin valoa.
    Enkä kyllä ole huomannut kirkasvalolampulla suurempaa merkitystä..tosin - onhan se hyvä valaisin ja siinä näkee kunnolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on myös unimaski, käytän varsinkin kesäisin. Se on kyllä hyvä juttu!

      Poista
  20. Voi kääk... Mulla oli sellainen sarastusvalo ennen ja se valo on niin kirkas ja julma että hyi olkoonkin! Siitä on lempeä herätys kaukana kun herää väkisin ennen kelloa siihen maailman kirkkaimpaan valoon. Ärsytti niin että tekin todella mieli heittää koko kapistus ikkunasta. Mieluummin herää hämärässä kelloon tai kännykkään ja lähtee keittämään aamukahvit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, aika hauska mielikuva! Ei tosiaan mikään lempeä herätys!

      Poista
  21. Alkuun käytin sarastusvaloa mutta sittemmin se alkoi ärsyttää (varsinkin kun tykkään herätyskellon torkkutoiminnosta). Nykyisin se on vain yövalona. Kirkasvalolampuista on enemmänkin kokemusta ja niistä suosittelen ehdottomasti sinivalolamppua (minulla käytössä Philipsin goLITE blu) joka auttaa mielestäni ihan eri tavalla kaamosväsymykseen kuin tavallinen kirkasvalolamppu.

    VastaaPoista

© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.