29.9.2015

Sokeriton syksy (ja alekoodi nettivalmennukseen)



Näin toipilaana sitä on taas täynnä hyviä lupauksia ja aikeita hyvinvoinnin, ruuan ja liikunnan suhteen. Olen tehnyt virherpirtelöitä ja syönyt tuoretta inkivääriä, keitellyt kurkumajuomaa... Pieni vitamiiniboosti on nyt paikallaan.

Mutta katsaus ruokavalioon tarkemmalla silmällä on toisinaan ihan paikallaan!

Yleensä kesällä katson vähän tarkemmin mitä suuhuni laitan. Onhan vihannesaika parhaimmillaan, ja rakastan salaatteja ja kaikkea tuoretta. Mutta jostain syystä, olivatko huonot ilmat syypää tai muuten vain laiskuus, viime kesä meni syömisen kannalta ihan överiksi. Söin makeaa todella paljon.  Herkuttelu jäi jotenkin päälle. En ole pitänyt itseäni koskaan mitenkään kovana makeansyöjänä, paheeni on enemmän rasvaiset ja raskaat sapuskat sekä leipä. Painossa herkuttelu ei paljon näkynyt ahkeran liikkumisen myötä, mutta olo oli turpeahko. Lisäksi tietoisuus siitä, että syö namia, leivonnaisia jne lähes joka päivä, ei mitenkään mieltä ylentänyt. Sokerin syömisestä tuli helposti tapa.

Koulun alkaminen on aina helppo ryhtiliikkeen paikka, ja niin tein nytkin. Oli oikeastaan helpotus päättää, että nyt siistin syömistäni. Nameista oli helpointa luopua. Teen itse kaiken ruuan, enkä syö eineksiä. Niin ainakin tietää, mitä suuhunsa laittaa. "Pikaruokaa" on kala uunissa. Alkoholin käyttö, joka nyt muutenkaan ei mitenkään runsasta ole, on jäänyt minimiin. Siitä kun tulee helposti turhia kaloreita. Ainoat sokeripommit, jotka ruokavaliossani ovat tällä hetkellä, ovat hunaja (juu, terveellinen), ja - öhöm - ketsuppi.

Olen huomannut aikanani myös sen, että pitää syödä tarpeeksi ja tuntemuksensa mukaan. Jos tekee mieli lihaa, syön lihaa. Alle kolmekymppisenä illalliseni oli kaksi reissumiesleipää juustolla, ei kovin fiksua. Nuorena en ylipäätään ajatellut kovin paljon ruokaa. Ihan äimänä seuraan nykyajan nuorten naisten ruokatuntemusta, tosin mieleen hiipii, onko gluteeni nyt todellakin ongelma vai muotioikku, no, mene ja tiedä.

Työni on liikkuvaista, ja kun liikkuu muutenkin, energiaa kuluu kyllä. En muuten tiedä, paljonko kaloreita minun pitäisi päivässä saada, mutta kaksi lämmintä ateriaa, aamupala, kaksi välipalaa ja iltapala on sännöllisesti syötävä. Skipattu ateria kostautuu kuitenkin puputtamalla sitten mitä sattuu. Eikä kylläisenä tunne tarvetta naposteluun! Moni vamaan pärjää salaattilounaalla, mutta minun on saatava lämmin ruoka, ja sitä on oltava tarpeeksi! Syön nykyään myös jonkin verran lihaa, enkä myöskään viero leipää.

Juu, en ole absolutisti sokerin suhteen, enkä ruokapuritaani muutenkaan. Kun on juhla, voi juhlia mielestäni hyvällä omallatunnolla, kun ruokavalio ja ateriarytmit ovat suht kunnossa. Ensi lauantaina hyvät ystävämme pitävät 100-vuotisjuhlat, ja aion taatusti kohottaa lasin ja syödä kakkua!

*****

Tsemppi ja tuki ovat ruokavalioasioissa todella tärkeitä. Osallistuin viime keväänä Leeni Viion Taltuta makeanhimo-nettivalmennukseen. Monet asiat olivat minulle jo tuttuja, mutta koin monipuolisen nettivalmennuksen mainioksi tsemppariksi. Tänä syksynä Leeni kutsui minut uudelleen mukaan, ja tarjoaa teille lukijoillekin edun! Kurssi on nyt entistä monipuolisempi materiaaleineen: videot, äänitteet, tekstit, lomakkeet ja kommentointimahdollisuus ovat mainio paketti. Ohjelma kestää neljä viikkoa, ja sen voi tehdä omaan tahtiin.

Jos sinua kiinnostaa Leenin kurssi, saat koodilla "sokeritonsyksy" sen hintaan 49€ (norm59€). Koodi on voimassa ensi sunnuntaihin, 4.10. saakka, ja materiaalit auki 19.11. saakka. Voit siis halutessasi vaikka kertailla materiaaleja kaikessa rauhassa...

Minulla ovat antibiootit puraisseet, lämpö laski jo sunnuntai-iltana. Vielä yskittää, mutta onhan tässä vielä huominen aikaa parannella! Ulkona on mitä kaunein syyspäivä, taidan vähän kävellä tuossa ulkona ja haistella raitista ilmaa.

Ps. Kiitos ihan hurjasti sähköposteista, joita sain koskien edellistä postausta. Taatusti katsomme uuden ajan, ja toivotaan, että sitten päästään näkemään!

3 kommenttia:

  1. Oletko koskaan tutustunut ayurvedaan? Tsekkaa navadina.net ja selvitä kehontyyppisi ja löydät omat ruokavalio-ohjeet. Itse olen pitta ja olen mm jättänyt punaisen lihan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen puolivakavissani... Syön lihaa aika harvoin, mutta joskus tekee mieli. Hienoa, jps olet löytänyt itsellesi sopivan ruokavalion siitä.

      Poista
    2. Tein suosittelemasi testin, ja olen vata - itseasiassa ruokavalioni on pitkälti ohjeistuksen mukainen. :)

      Poista

© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.