18.4.2016

Barcelonan matkasta yleensä

Vaikka pelkäsin etukäteen, että matkassa menee taas kerran jotain pieleen, niin eipä mennytkään! Kaikki meni ihan nappiin - kerrankin! Otimme lennot Münchenin kautta, ja säästimme usean satasen. Lähdimme yhden aikaan Suomesta ja olimme puoli kuuden aikaan perillä. Barcelonan lentokenttä on muuten upea. Siinä ei ole rahaa säästelty!

Aikaa meillä oli kolme päivää, luvassa oli kaupungista ihan pintaraapaisu vain. Tarkoitus ei ollut ollenkaan ravata itseämme väsyksiin tai juosta nähtävyydestä toiseen, kumpikin oli enemmän levon tarpeessa, ja aioimme nauttia kaupungista kevyellä meiningillä.

Ensimmäisenä päivänä ajelimme Hop On Hop Off-bussilla sen molemmat reitit hypäten muutaman kerran pois katselemaan tarkemmin paikkoja. Sagrada Familialla pysähdyimme, muttemme menneet sisälle. Emme ostaneet lippuja etukäteen, ja tungos oli melkoinen huhtikuisena torstaiaamupäivänä. Löysimme sattumalta tosi kivan lounaspaikan, (laitan ruuasta ja shoppailusta vielä oman postauksen myöhemmin). Bussilla sai kyllä hyvän käsityksen kaupungista. Sehän oli ihan valtavan kokoinen city. Onneksi oli niin lämmin, että bussin kakkoskerroksessa ylhäällä tarkeni hyvin. Bussilla ajelua suosittelen, se oli todella mukavaa. Maisemat vaihtuivat ja aurinko paistoi.

Toisena päivänä kiertelimme jalkaisin, oli vähän vaihteleva ilma ja viileää. Torstain aamupäivä alkoi Eixamplen (lausutaan eischample) alueella, jossa siis hotellimmekin sijaitsi Ihan lähellä on upea Passeig de Gracia -bulevardi luksusliikkeineen, ja onhan siellä Gaudiakin tarjolla, La Pedrera-niminen talo esimerkiksi. Gaudit kyllä tunnistaa viimeistään massiivisesta väkijoukosta. Kävelimme myös pitkin La Ramblaa ja poikkesimme sinne tänne El Ravaliin, Barri Góticiin jne. Hurjan hauska oli tori, jolla myytiin ruokaa, siellä olisi voinut maistella vaikka mitä herkkuja hedelmistä pirtelöihin, lihaan ja leivonnaisiin. Barri Góticista löytyi kaunis katedraali ja yksi huikean hauska tapaspaikka. Muutenkin alueesta tuli suosikkimme, sehän oli tosi idyllinen pienine, kapeine katuineen, putiikkeineen, ravintoloineen ja kahviloineen.

Laitoin merkille, että ihmiset olivat tosi ystävällisiä ja kovia juttelemaan. Mieheni on kova puhumaan paikallisten kanssa, ja kovasti me höpötettiin englannin ja espanjan sekoituksella. Meille nuoremmat puhuivat tosiaan espanjaa, mutta eräs hämyisän, sikarintuoksuisen antikvariaatin ukkeli sanoi, että hän ei osaa espanjaa kunnolla - aito katalaani siis. Se oli toinen asia, minkä pistin merkille. Nyt ei oltu Espanjassa, vaan Kataloniassa. Espanjaa kuuli vain hotellissa ja kerran poliisilta. Ruokalistat, kadun nimet, kaikki ensin katalaaniksi. Ja lippuja näkyi parvekkeilla tosi paljon. Yhden Espanjan lipun näin. Toivottavasti omistaja ei saa koirankakkaa postiluukustaan...

Kolme päivää ei tee kenestäkään mitään kaupunkiasiantuntijaa. Se tykkääkö jostain paikasta on monesti useasta asiasta kiinni. Minä kyllä pidin kaupungista, mutta en usko sinne enää palaavani. Pakosta vertasin sitä Madridiin, ja Madrid veti kyllä pitemmän korren - se vain oli niin kuninkaallinen ja upea, sitä paitsi pienempi myös ottaa haltuun. Kaikki Barcelonasta tykkäävät kehuvat sen rentoutta, ja sitä se kyllä oli. Ehkä jopa liiaksi omaan makuuni. Ja tunnustetaan tämäkin nyt: en erityisemmin pidä Gaudistakaan...

Taskuvarkaita ei kohdalle osunut, näin kyllä yhden yrityksen, en tiedä saiko tyyppi lompakkoa haltuunsa törmäämällä kiinalaiseen mieheen ja poistumalla paikalta todella vikkelään.

Sitten muutama turistikuva... Ensin vähän Gaudía...

La Rambla oli vielä aamulla hiljainen...

Katunäkymä Eixamplesta, Plaza Reial ja kuva kujilta...

Pin aukiolla istuskeltiin pitkään ja juteltiin saksalaisten risteilyvieraiden kanssa.

Lentokoneesta oli paluumatkalla huikeat näkymät!

Huomasin, että kamerastani löytyi yhtä paljon ruoka- ja ravintolakuvia kuin näitä maisemakuviakin. Pari tosi helmeä löytyi, joten ne haluan vielä Barcelonasta kanssanne jakaa! Matka oli mukava, mutta en usko kaupunkiin enää palaavani. Madridiin ihastuin, Barcelonaan en erityisemmin.

Mukavaa maanantaita!

1. Kiitos, huikeita kuvia. Ihana nojatuolimatka kuvia katsellessa. Kevät siellä jo pitkällä, toisin kun nyt täällä katsoo ikkunasta ulos.
    Mukavaa iltaa, terv. Maarit

1. Kevät oli suht pitkällä, vihersi jo tosiaan. Ei mikään kovin lämmin, +17. Mutta hyvää teki pieni kevätbreikki! Kiitti samoin!

2. Kivoja kuvia, oli mielenkiintoista lukea kokemuksistasi! Ei muutamassa päivässä kyllä kovin kunnon kuvaa saa kaupungista. Isot turistimassat eivät auta kaupungista tykkäämiseen, vaikka vaikea on liikkua niistä erossakaan jos haluaa nähdä kuuluisimpia ja siten yleensä näteimpiä paikkoja. Madrid on edelleen minulla käymättä, saa nähdä mitä siitä pidän kunhan sinne joskus pääsen...

1. Suurkaupungeissa on aina paljon turisteja, ei siitä mihinkään pääse. Oltiin Madridissa lokakuussa 2010, oli yli 20 lämmintä, ja aika vähän turisteja. Se on sitä Espanjaa itteään. Joo, ei kyllä kolmessa päivässä pääse kuin raapaisemaan pintaa!

3. Oi, ihania kuvia, erityisesti tuo, jossa oli kirsikankukkia :) Tulipa kaipaus lähteä tuonne jo. Kahdesti olen aiemmin käynyt...

4. Ihastuttavia kuvia ja kiitos kokemusten jakamisesta! Vielä vajaa pari viikkoa lähtöön meillä :) Innolla odotan ruokapostaustasi.
    -Leena

1. Ruuasta tulikin juttua pitkästi. Tähään laitan uuden postauksen siitä.

5. Oi kuinka ihania kuvia. Barcelona vielä kokematta. Olisi kyllä kiva kuulla lisää Madridistakin,vonkkejä ja mikä kaupungissa viehätti jne. Kaunista kevättä! T.Mari

© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.