19.4.2016

Mitä Barcelonassa söimme

Minä olen matkalla kuin lapsi; kun nälkä iskee, ruokaa on saatava heti eikä hetken päästä. No, ruokahan ei Barclonassa lopu, joskin oli vähän sellainen tunne, että tarjolla oli vain tapaksia. Eipä siinä mitään, tapakset olivat tosi runsaita ja annokset menivät ihan kunnon ateriasta.

Juttelin Barcelonan ruoasta työkaverin kanssa, ja hän sanoi, että aikoinaan siellä käydessään he ajoivat illalla taksilla paikkoihin, joissa halusivat käydä. Moniin oli kuulemma ollut vaikea löytää. Juu ihan ei minulle tällaista. Vaikka ollaan reissuilla niitä tiettyjä ruokapaikkoja etsittykin, mm. Toscanassa ihan tosissaan ruokahifistelyn merkeissä. Barcelonan koko vei vähän haluja etsiä jotain tiettyä paikkaa. Kun ramppaa liki kaksitoista tuntia, ruuan pitää olla runsasta ja sitä pitää olla tarpeeksi. Ne kuuluisat rannan kalaravintolat jäivät testaamatta tällä reissulla.

Ensimmäisen illan ateria meni sen verran myöhään, että menimme ensimmäiseen ookoolta tuntuvaan ravintolaan hotellin lähellä. Se oli Rambla de Catalunyan ensimmäisessä kulmassa pohjoiseen, olikohan paikan nimi Trattoria tms. Tarjoilu oli hidasta, ruokaa odoteltiin lähes tunti, mutta ihan hyvää se oli. Mies kehui pihviään todella hyväksi, meni kuulemma pihvien top kolmoseen.

Ensimmäisen päivän ruokabreikki osui Sagrada Familialle, ja vähän epätoivoisena katselimme kirkon ympäristöä; missä kaikki ruokapaikat ovat? Mutta kas, vastapäätä kirkon julkisivua, puiston toisella puolella oli pikkuinen ja huomaamaton ravintola, Piacere Caffe, Plaça de la Sagrada Família 6. Se tarjoili viehättävässä ympäristössä ison nälän ruokaa, kunnon burgereita, pizzoja ja tapaksia. Otin alkupalaksi patatas bravas, eli potut majoneesilla ja tulisella tomaattikastikkeella. Oli iso annos, ja todella hyvänmakuinen. Palvelu oli sujuvaa, paikka tosi viehko. Tarjoilun hoiti kolmekymppinen, herttainen nainen, jota arvelin paikan omistajaksi, en tosin tiedä.

La Ramblalta (nro 91) haarautuu ihana, ihana ruokatori, jossa on tarjolla kaikkea lihasta, hedelmistä ja leivonnaisista kaikkeen mahdolliseen. Teki mieli ostaa ja maistaa kaikkea! Täältä saa mahtavat tuliaiset kotiin. Katsokaa noita suklaarivistöjä...

Barri Gotícissa harhaillessamme osuimme toisena päivänä ihanaan jätski-, kreppi- ja vohvelipaikkaan. Vohveli piti saada välipalaksi, ja sehän paistettiin siinä silmien edessä. Päälle otimme suklaakastiketta. Nam. Myyjä oli puhelias kuin mikä, ja koska olimme siinä ainoat asiakkaat, ehti siinä tulla puhetta mm. laktoosi-intoleranssista sun muusta. Ja voi onnea, siellähän oli tarjolla viittä sorttia laktoositonta jätskiä. Seuraavana päivänä tulimme syömään tummaa suklaata ja valehtelematta maailman parasta kanelijätskiä. Voi onnea. Menimme läheiselle aukiolle kymmenen metrin päähän paikasta herkuttelemaan aurinkoon.

Paikan nimi oli "Gelaati! di Marco, Gelateria Artigianale Italiana", osoite Llibreteria 7. Ja kas, kotisivut kertovat ylpeänä, että paikka on rankattu viidenkymmenen parhaan jäätelöpaikan joukkoon maailmassa. Jees, uskon helposti!

Hauskin tapas- (ja pintxo-) paikka osui niin ikään Barri Gotíciin. Menimme sisään ja istahdimme tiskille. Kysyimme ihan suoraan, että mitenkäs täällä syödään. Apu tuli heti taas tosi puheliaalta tarjoilijalta (joka muuten puhui tosi selkeää espanjaakin). Tilasimme listalta lämpimiä tapaksia (mausteista possumakkaraa ja patatas braas) ja pintxoja, jotka laskutettiin sitten tikkujen määrän mukaan. Ravintolassa oli paljon paikallisia, iloinen puhe sorisi ylimpänä. Paikka oli nimeltään El Pintxo, c/ Petritxol 9. Makkara oli erinomaisen hyvää.

Kun ei ole sen kummemmin ruokaturisti, vaan haluaa saada mahan täyteen, emme matkoilla hyljeksi ketjujakaan. Vips tuli tutuksi jo Madridista, ja sellainen löytyi Diagonal Mar-ostoskeskuksesta rannan päästä. Vips tarjoaa mutkatonta, hyvää ruokaa, on salaatteja, kanaa, fajitaksia, pannukakkuja siirapeilla jne.

Hotellin lähellä oli pintxo-ketju nimeltä Txapela (lausutaan tschapela). Se oli aina täynnä sekä turisteja että paikallisia. Porukat näyttivät tulevan sinne iltapalalle, paikalla oli isoja seurueita, joissa oli sekä vauvoja että vaareja. Homma oli hauska: otettiin pöytä. Pöydällä oli kuvat annoksista, tosin listatkin sai. Verrattiin kuvaa ja listaa keskenään. Tilattiin haluamamme pintxot sekä juotavaa, ja syötävät tuotiin höyryävinä sitä mukaa pöytään, kun ne valmistuivat. Olivat muuten todella nameja. Ainoa miinus paikasta oli, että lautaset olivat aika rasvaiset. Ensimmäisenä iltana se vähän hirvitti, toisena enää ei. Viini tuotiin sentään hauskan matalista, puhtaista laseista, ja punaviini, jota otin, oli todella hyvänmakuista. Mies kysyi tarjoilijalta, mitä txapela tarkoittaa. Se on Baskimaan miesten baskeri baskien kielellä. "Txapela, Euskal Taberna" löytyvät osoitteista Passeig de Grácia 8, Passeig de Gracia 58 ja Placa Catalunya 8.

Yhtenä iltana söimme hotellin vieressä olevassa pizzeriassa nimeltä Emporio Pizza, Rambla Catalunya 13. Paikka oli suuri, huippusiisti, palvelu mahtavaa, ja vuohenjuustosalaatti, jonka söin, oli maukas ja runsas. Pizzakin maistui. Näkyypi olevan ketju. Myös pastoja ja risottoja oli listalla.

Vielä hauska huomio. Hotellin vieressä oli ravintola nimeltä König. Se näytti olevan jonkinlainen nuorten aikuisten it-paikka, jonoa oli joka ilta kadulle asti, ja porukkaa hengaili ulkopuolella tungokseen asti. Meille se näytti ihan tavalliselta ravintolalta, mutta kovin suosittu se oli. Eli jos ole 20+, niin sinne vain sekaan hengailemaan!

Tällaista ruokajuttua, laitahan vinkkejä tänne, jos tiedät hyviä ravintoloita Barcelonassa.

Mukavaa iltaa!

1. Aah mitä tuttuja näkyjä ja tapaksiahan on ehdottomasti maistettava. Meillä vähän riippunut, ollaanko oltu kahden Barcelonassa vai lasten kanssa tuo syömismeininki. Mutta rannan kalaravintolat tullut testattua joka reissulla ja noh, ei ne niin autuaaksi tehneet vaikka tunnelma on mitä mahtavin.

Upeaa viikkoa <3

1. Kiitti samoin! Tapakset olivat oikein maittavia, erityisesti pidin patatas bravas - perunat olivat ihanasti paistuneita!

2. Ihan kuin meidän Barcelonan matka tai matkat. Hyvän ruokapaikan löytäminen otti välillä lujille, kun ei olisi jaksanut kävellä enää metriäkään. Meidän hotelli oli lähellä tuota ruokatoria, jossa kävimme joskus jopa kahdesti päivässä. Pojat huomasivat, että noita kuvassasi olevia mehuja sai puoleen hintaan vähän ennen neljää, joten kävivät hakemassa iltapäivämehut x 2, kun halvalla sai.

Vohvelit olivat superhyviä ja niitä piti käydä aina iltaisin syömässä. Barcelona on kyllä ihana kaupunki ja siellä voisin jopa kuvitella asuvani, jos siellä puhuttaisiin vain espanjaa! On meri, aurinkoa, kaunis kaupunki jne.

Sekin on plussaa, että kun tulee käveltyä koko päivän voi illalla hyvällä omalla tunnolla syödä paljon ja tilata vielä jätskit ja vohvelit päälle.

1. Heh, totta, kyllä me syötiinkin, ja niitä vohveleita, parhaimpina päivinä kaksi... ; ) Mä ihmettelin kyllä tuota ruokapaikkajuttua, ainakin siinä keskustan alueella oli työ ja tuska löytää muita kuin tapaspaikkoja. Eikä me kyllä oikein löydettykään.

© Fab Forty Something. All rights reserved. Designed with Happy days.